نحوه استفاده از سهمیه های کنکور سراسری 1400

نحوه استفاده از سهمیه ها در کنکور 1400

جهت مشاوره در زمینه نحوه استفاده از سهمیه های کنکور سراسری 1400

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله از نحوه استفاده از سهمیه ها در کنکور سراسری 1400 صحبت شده است. هر فرد با توجه به شرایط دارا بودن سهمیه می بایست نسبت به تکمیل فرم سهمیه ایثارگری در هنگام ثبت نام اقدام نماید. نحوه استفاده از سهمیه ها با توجه به نوع سهمیه متفاوت می باشد ولی می توان این سهمیه ها را در این مقاله مشاهده و با توجه به شرایط بررسی نمایید. در انتها از سهمیه هایی که در سال جدید حذف شده اند صحبت شده است.

انواع سهمیه های کنکور سراسری

انواع سهمیه های کنکور سراسری و نحوه استفاده از سهمیه ها را می توانید در این مقاله مشاهده نمایید. سهمیه هایی که برای شرکت در کنکور باید مورد توجه قرار گیرد. هر فرد با توجه به شرایطی که دارد در یکی از زیر گروه های سهمیه ها قرار میگیرد. سهمیه ایثارگران برای افرادی می باشد که فرزند یا همسر جانباز آزاده و یا شهدا می باشند. در صورت که فرد در یکی از مناطق محروم کشور زندگی می کند دارای سهمیه مناطق محروم می باشد. در سال های اخیر تعدای از سهمیه ها حذف شده اند که در انتهای این مقاله می توانید نحوه استفاده از سهمیه ها و حتی سهمیه های حذف شده را مشاهده نمایید.

تاثیر سهمیه ایثارگری در کنکور

تاثیر سهمیه ایثارگری تحت عنوان عمومی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب درتاریخ 67/11/30 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. براساس این قانون 40% از ظرفیت دانشگاه‌ها در آزمون سراسری، کاردانی پیوسته، جامع علمی کاربردی، کاردانی به کارشناسی (با کسب حداقل 75% نمره آخرین فرد پذیرفته شده عادی) به واجدین شرایط اختصاص می‌یابد. مشمولین این سهمیه عبارتند از: دارندگان سهمیه شاهد، آزادگان و همسران آن‌ها، جانبازان 25% تا 69%، همسران جانبازان 50% و بالاتر و همسران شهدا. برای اطلاع از نحوه استفاده از سهمیه ایثارگری می توانید ادامه این مقاله را مطالعه نمایید.

سهمیه مناطق در کنکور

سهمیه مناطق در کنکور سراسری و نحوه استفاده از این سهمیه ها  به این معنا می باشد که داوطلبان با توجه به امکانات آموزشی که در اختیارشان در زمان تحصیل وجود دارد تقسیم بندی می شوند. چندین منطقه در سهمیه وجود دارد منطقه 1،2،3 این مناطق می توانند در قبولی کنکور سراسری تاثیر مستقیم اعمال نماید. رتبه ای که داوطلب در هر منطقه به دست می آورد متفاوت می باشد. سهمیه مناطق به این صورت می باشد که داوطلب در هر منطقه از کشور که یا متولد شده باشد و یا 3 سال پایان تحصیلی را در آن منطقه گذرانده باشد می تواند از سهمیه مناطق استفاده نمیاد. این نوع سهمیه دارای شرایط دیگری نیز هست که می توانید از نحوه اعمال سهمیه ها در مناطق بومی و قطبی با استفاده از مقاله گزینش بومی و گزینش قطبی چیست آشنا شوید.

سهمیه رزمندگان در کنکور

سهمیه رزمندگان در کنکور به این معنا می باشد که فرد یا خود به صورت داوطلبانه در جبهه حضور داشته باشد. یا فرزند رزمنده با حضور داوطلبانه 6 ماه باشد. سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری به کسانی تعلق می گیرد که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس از سال 1359 تا 1368 را داشته باشند. داوطلبان برای استفاده از این سهمیه می بایست 75% از نمره آخرین فرد قبولی در رشته مورد نظر را کسب نماید. در ادامه می توانید از نحوه تکمیل فرم تایید سهمیه مطلع شوید.

نحوه استفاده از سهمیه ها در کنکور 1400

نحوه استفاده از سهمیه ها در کنکور 1400 در pdf زیر توضیح داده شده است. این راهنما می تواند توضیح کامل و جامعی برای استفاده از سهمیه ها در کنکور باشد. در زمان ثبت نام در هنگام تکمیل فرم می بایست به این نکته توجه شود که در صورت دارا بودن سهمیه باید نوع آن و در صد دارا بودن از سهمیه را مشخص نمایید. لازم به ذکر است که کد ایثارگری نیز باید در هنگام ثبت نام در فرم مربوطه اعمال شود.

راهنمای استفاده از سهمیه ها در کنکور 1400

تاثیر سهمیه کارمندی در کنکور

سهمیه کارمندی در کنکور به افراد معدودی و با توجه به شرایطی خاص ، تعلق می گیرد. بسته به رشته های مختلف ، مشمولان سهمیه کارمندی هم متفاوت خواهند بود. سهمیه کارمندی ، به کارکنان رسمی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به آن که بومی استان مربوطه باشند ، تعلق می گیرد. این افراد حدود 10 درصد ظرفیت رشته های نوبت دوم یا شبانه را به خود اختصاص می دهند. استفاده از سهمیه کارمندی لازمه اش داشتن سن 35 سال تمام می باشد.

سهمیه بهیاری در کنکور

سهمیه بهیاران برای تنها برای افرادی که در گروه آموزشی تجربی تحصیل کرده اند می باشد. این سهمیه تنها در صورتی اعمال  می شود که در رشته پرستاری ادامه تحصیل دهند.

اختصاص حداکثر ۵ درصد ظرفیت رشته پرستاری به بهیاران در کنکور تصویب شد

استفاده از سهمیه بهیاران دارای شریط ویژه ای می باشد که در زیر به طور کامل در رابطه با آن صحبت شده است.

  •  بهیارانی که دارای دیپلم نظام قدیم یا جدید (کاردانش) مورد تایید آموزش و پرورش می باشند و در همین زمینه به اشتغال می پردازند ، می توانند از سازمان مربوطه مدرکی مستند تهیه نموده و جهت ورود به رشته پرستاری نزد خود نگهداری نمایند.
  • سهمیه ویژه بهیاری به مدت 3 سال از سال تحصیلی 96 – 97 و به اندازه 5 درصد ظرفیت موجود جهت پذیرش در مقطع کارشناسی پیوسته رشته پرستاری ، تمدید شده است.
  • ارائه مدرک پیش دانشگاهی برای آن دسته از افراد که دیپلم بهیاری شان متعلق به نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی است و هم چنین مدرکی مبنی بر اشتغال به تحصیل در دوره پیش دانشگاهی مشروط بر فراغت از تحصیل تا تاریخ 31 شهریور ماه 98 الزامی است.
  • داوطلبی که از این سهمیه استفاده می کند می بایست پس از اخذ دیپلم بهیاری 3 سال به عنوان بهیار سابقه خدمت دولتی یا غیر دولتی در استان محل خدمت داشته باشد.

کدام سهمیه‌های کنکور حذف می‌شود؟

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور:
🔻لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین مرتبط همانطور که از عنوان‌اش مشخص است «لایحه توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی» است، قصد دارد قید و بندها را از سر راه افراد با نمرات برتر کنکور بردارد.
🔻در این لایحه سهمیه های کنکوری و آزمون های کشور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافته است و سهمیه های مهمی چون بومی گزینی، بومی منطقه ای، بومی قطب و بومی ناحیه‌ای به دلیل مشکلات متعددی که برای دانشگاه های کشور ایجاد کرده بود، در این لایحه حذف شده است.
🔻امتیاز تسهیلات فرزندان هیئت علمی، سهمیه‌های قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی نیز در این لایحه حذف شده‌اند.
🔻همچنین سهمیه مناطق محروم هم دستخوش تغییرات جدی شده و تنها بر اساس نیاز منطقه‌ای و مصوبه شورای گسترش دانشگاه‌ها.

مطالب مرتبط

میزان تاثیر سهمیه بومی گزینی در رشته های علوم پزشکی

سهمیه بومی یا گزینش بومی در کنکور سراسری چیست؟

انواع سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری | سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری 99 – 1400

تاثیر سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 99 – 1400

لایحه اصلاح سهمیه های کنکور از سوی وزارت علوم به مجلس

جهت مشاوره در زمینه نحوه استفاده از سهمیه های کنکور سراسری 1400

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

جهت خریداری بسته تماس کلیک کنید