میزان تاثیر سهمیه بومی گزینی در رشته های علوم پزشکی

سهمیه بومی گزینی در رشته پزشکی

جهت مشاوره در زمینه میزان تاثیر سهمیه بومی گزینی در رشته های علوم پزشکی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

میزان تاثیر سهمیه بومی گزینی در رشته های علوم پزشکی بدون شک یکی از دغدغه‌های اصلی داوطلبان ورود به این رشته ها می باشد. کنکور سراسری ۹۹ برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی یکی از بزرگترین امتحانات زندگی آنها می باشد که تاثیری مستقیم بر روی آینده شغلی و تحصیلی آنها دارد. به همین دلیل اهمیت ویژه ای را می بایست برای انتخاب رشته خود قائل شوند. در این مقاله تلاش کردیم تا بومی گزینی یا میزان تاثیر سهمیه بومی را در کنکور سراسری ۹۹ برای رشته های علوم پزشکی شرح دهیم تا داوطلبین بتوانند انتخاب رشته صحیحی را انجام دهند.

بومی گزینی چیست؟

بومی گزینی دانشجویان کمک می‌کند تا شانس قبولی بیشتری در شهرها یا استان های اطراف محل زندگی خود داشته باشند. از اهداف سهمیه بومی یا گزینش بومی در کنکور سراسری می‌توان به کاهش  مشکلات دانشگاه ها از جمله مشکلات مالی و اقتصادی، کمبود خوابگاه، افسردگی دانشجویان پس از دوری از خانواده، کاهش مهاجرت ، افت تحصیل و امکان قبولی بیشتر اشاره کرد.

 پس از اعلام سازمان سنجش آموزش کشور مبنی بر پذیرش متقاضیان در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به صورت بومی ، 80 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها به داوطلبان بومی اختصاص یافت. در نتیجه  دانشگاه ها تنها موظف به اختصاص۲۰ درصد از ظرفیت دانشگاه به داوطلبان غیر بومی باشند.

همچنین شما هر روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب می توانید با مشاورین سایت صدای مشاوران تماس گرفته و تک‌ تک سوالات خود را در مورد سهمیه بومی گزینی در رشته های علوم پزشکی و همچنین نحوه ثبت نام آنها را از مشاورین  مجرب سایت بپرسید.

سهمیه بومی گزینی در رشته های علوم پزشکی

سهمیه های بومی گزینی در رشته های علوم پزشکی برای بسیاری از دانشجویان هنوز هم گنگ و غیر مشخص است. در سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی برای ماندگاری نیروی انسانی در مناطق محروم سهمیه پذیرش بومی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد کرد.
سهمیه های بومی متناسب وضعیت نقاط محروم هر استان برای داوطلبان بومی متقاضی خدمت در مناطق محروم و در دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شده است. این سهمیه به میزان 30 درصد می باشد و به سهمیه 30 درصدی معروف است.
اما استفاده از این سهمیه ها مستلزم دادن تعهد خدمت برابر با سه برابر طول دوره تحصیل و به صورت غیر قابل خرید و جابجایی است.

طبیعی است که مدرک فارغ التحصیلی دانش آموختگانی که از این سهمیه استفاده می کنند پس از پایان تعهد خدمت در محل تعیین شده  به آنان تقدیم می شود.

 ادامه تحصیل این دانشجویان نیز تنها پس از گذشت نیمی از مدت تعهدشان امکان پذیر است.

نقل و انتقالات در رشته های این سهمیه نیز دارای ضوابط و قوانین خاص خود می باشد.

افراد می‌بایست پس از قبولی حداکثر تا پایان ترم اول دانشگاه تعهد محضری جهت خدمت در محل مشخص شده به دانشگاه ارائه دهند.

در مواردی که  در شهر یا استان بومی داوطلب  رشته های علوم پزشکی وجود نداشته باشد ، داوطلب می‌تواند در استان های همجوار به تحصیل بپردازد.

سازمان سنجش آموزش کشور برای  اجرای قانون بومی گزینی ،  رشته های دانشگاهی را در چهار دستی رشته های کشوری، رشته های استانی، رشته های ناحیه ای و رشته های قطبی تقسیم نموده است. شما می توانید برای اطلاع کامل از این تقسیم بندی به دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی علوم تجربی مراجعه نمایید.

تعیین ناحیه و استان داوطلبان کنکور سراسری

نحوه تعیین ناحیه و استان بومی  داوطلبان کنکور سراسری به شرح ذیل می باشد.

  1. چنانچه مهلت دریافت مدرک تحصیلی سه سال پایانی داوطلبی در یک استان نباشد ، استان بومی داوطلب  همان استان محل تولد وی در نظر گرفته می شود.
  2. اگر محل اخذ مدرک تحصیلی  سه سال آخر  تحصیل داوطلب در نظام قدیم، و محل دریافت مدرک پیش دانشگاهی به اضافه دو سال آخر دبیرستان برای متقاضیان نظام جدید، در یک استان قرار داشته باشد آن داوطلب بومیان استان حساب می شود.
  3. اگر داوطلبان سه سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده باشند ، استان محل تولد وی در شناسنامه به عنوان استان بومی تلقی خواهد شد.
  4. اگر داوطلبان سه سال آخر دوره تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده باشند و همچنین محل تولد آن ها نیز در ایران نباشد استان بومی آنها استان تهران تلقی می گردد.
دسته بندی نواحی بومی
نواحی بومی استان ها
ناحیه یک البرز ، تهران ، زنجان ، سمنان ، قزوین ، قم و مرکزی.
ناحیه دو آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و اردبیل.
ناحیه سه اصفهان ، چهارمحال و بختیاری و یزد.
ناحیه چهار سیستان و بلوچستان و کرمان.
ناحیه پنج بوشهر ، فارس ، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان.
ناحیه شش کردستان ، کرمانشاه و همدان
ناحیه هفت ایلام ، خوزستان و لرستان
ناحیه هشت خراسان رضوی ، خراسان شمالی و خراسان جنوبی
ناحیه نه گلستان ، گیلان و مازندران

البته اگر دانشجویان هزینه تحصیل خود را بپردازند ، پس از پایان دوران تحصیل می تواند مدرک فارغ التحصیلی خود را دریافت نموده و نیاز به هیچگونه تعهد خدمتی ندارند.

جهت مشاوره در زمینه میزان تاثیر سهمیه بومی گزینی در رشته های علوم پزشکی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

جهت خریداری بسته تماس کلیک کنید