نکات انتخاب رشته کنکور 1401

نکات انتخاب رشته کنکور

جهت مشاوره در زمینه نکات انتخاب رشته کنکور 1401

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

انتخاب رشته کنکور سراسری دارای نکات، جزئیات و زوایای پیدا و پنهان فراوانی است که توجه به هریک از آن ها مسیر زندگی شما را تغییر خواهد داد. در این مقاله با تعدادی از این نکات مهم و طلایی آشنا می شوید. در ابتدا لازم تا داوطلبین گرامی با مفهوم انتخاب رشته کنکور آشنا شده و آن را به خوبی درک نمایند و سپس به یادگیری نکات انتخاب رشته کنکور 1401 بپردازند.

در فرایند انتخاب رشته ، تمامی افردای که در کنکور سراسری شرکت نموده و توانسته اند رتبه و تراز لازم برای انتخاب رشته در هریک از دوره ها را کسب نمایند، امکان آن را خواهند داشت تا در بازه زمانی یک هفته ای اقدام به انتخاب رشته دلخواه خود نمایند.

نکات انتخاب رشته کنکور 1400

هرساله تعداد بسیاری مجاز به انتخاب رشته می شوند و این کار را انجام می دهند، اما تعداد بسیار کمی از افراد در نهایت می توانند صندلی رشته های پرطرفدار دانشگاه ها را از ان خود نمایند. در این مقاله به دلایل موفقیت این افراد پرداخته و تلاش شده است تا از زاویه دید یک مشاور انتخاب رشته به این موضوع نگاه شود. به بیان واضح تر در قالب یه مقاله آموزشی، روش های یک انتخاب رشته مناسب را برای متقاضیان شرح دهیم.

شما می توانید پاسخ سوالات خود را به صورت کاملا رایگان در انتهای همین مقاله از مشاورین مجموعه صدای مشاوران دریافت نمایید. برای این کار کافیست سوال خود را در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله مطرح نمایید.
در کوتاه ترین زمان ممکن در همین صفحه به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

انتخاب رشته کنکور چیست

انتخاب رشته کنکور را می توان اعلام آمادگی و تمایل برای تحصیل در یک دانشگاه و یا رشته خاص عنوان کرد. تمامی افرادی که پس از دریافت کارنامه اولیه یا اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ، در یک یا چند دوره تحصیلی مجاز به انتخاب رشته شده اند، اقدام به تکمیل یک فرم مخصوص با نام فرم انتخاب رشته می نمایند.

انتخاب رشته کنکور چیست

انتخاب رشته کنکور چیست

فرم انتخاب رشته در گذشته به صورت دستی و توسط متقاضیان در زمان مشخص تکمیل شده و به باجه های انتخاب رشته هر شهر تحویل داده می شد. اما در حال حاضر فرم انتخاب رشته به صورت اینترنتی تکمیل شده و متقاضیان ورود به دانشگاه حداکثر 150 رشته در دانشگاه های متفاوت را می توانند به ترتیب اولویت تکمیل نمایند.

اما انتخاب رشته چیست ؟
انتخاب رشته دقیقا همین اعلام تمایل و تکمیل فرم انتخاب رشته و دانشگاه می باشد. بهتر است افراد با توجه به نکاتی که در ادامه مقاله ذکر شده است اقدام به این کار نموده و یک انتخاب رشته موفق را برای رسیدن به آینده شغلی و تحصیلی روشن به ثبت برسانند.

مشاورین مجموعه صدای مشاوران این مسیر را در کنار شما خواهند بود.

چگونه یک انتخاب رشته خوب داشته باشیم

در ادامه این مقاله بررسی خواهیم نمود که چگونه شما می توانید با رعایت نکات کاربردی و کلیدی یک انتخاب رشته موفق داشته باشید. توجه به این نکات می تواند آینده تحصیلی و شغلی شما را تغییر داده و شانس قبولی را در رشته ها و دانشگاه های پرطرفدار افزایش دهد.

انتخاب رشته خوب

انتخاب رشته خوب

بسیاری از داوطلبان هرساله با وجود رتبه و تراز مناسب به دلیل انتخاب رشته اشتباه از قبولی در دانشگاه ها باز می مانند.

انتخاب رشته خوب به معنای تکمیل فرم انتخاب رشته با توجه به معیارهایی است که می تواند داوطلبین را در جایگاه بسیار متفاوتی از سایر رقبا قرار داده و با توجه به این مساله شانس قبولی افراد را بالاتر ببرد.

همراه با ما گام به گام نکات انتخاب رشته کنکور 1401 را بررسی نمایید.

توجه به علاقه مندی و ویژگی های شخصیتی

بدون هیچ شکی توجه نمودن به علاقه مندی و ویژگی های شخصیتی خودتان مهم ترین و نخستین گام برای یک انتخاب رشته موفق می باشد. شاید شما هم این جمله را شنیده باشید که هرکسی را بهر کاری ساختند. بله ممکن است شما در آینده یک معلم بسیار موفق باشید اما نتوانید یک حسابدار خوب باشید. ممکن است شما توانایی تبدیل شدن به یک مدیر لایق را داشته باشید اما نتوانید در جایگاه یک پزشک ایفای نقشی امیدوار کننده داشته باشید.

ویژگی های شخصیتی

این موارد علاوه بر نمرات و رشته تحصیلی شما در مقطع متوسطه، تابع ویژگی های شخصیتی شما می باشد. ویژگی های شخصیتی به شما این امکان را می دهد که حتی اگر در یک رشته به ظاهر کم طرفدار تحصیل کنید؛ در آن رشته به یکی از بهترین ها تبدیل شده و در حرفه خود بسیار موفق باشید.

در این زمینه می توانید از یک روانشناس یا مشاور کمک بخواهید.

انتخاب رشته کنکور را در پستوی خانه انجام دهید!

بله! انتخاب رشته کنکور خود را از مهمانی های فامیلی ، جمع دوستان ، گروه های تلگرامی و پیج های اینستاگرام به پستوی خانه ببرید. اگر دخترخاله شما پزشکی خوانده و یا قرار است در فرم انتخاب رشته خود پزشکی را انتخاب کند، این کار به معنای درست بودن تصمیم وی نیست. اگر تمامی دوستان شما می خواهد مهندسی برق دانشگاه شریف را انتخاب کنند، این مساله برای شما ممکن است صدق نکند.

پس خودتان باشید و خودتان و علم و آگاهی تان!

انتخاب رشته کنکور

تجربه سال ها مشاوره و انتخاب رشته برای کنکوری ها در مجموعه صدای مشاوران ثابت کرده است، کسانی که اینگونه انتخاب رشته می نمایند به هیچ وجه شانس بالایی برای موفقیت نخواهند داشت.

فراموش نکنید… مهم ترین راهنمای شما برای موفقیت در این مرحله توجه به نکات انتخاب رشته کنکور است که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته همان سال ذکر شده است.

مشاورین مجموعه صدای مشاوران در پستوی خانه در کنار شما خواهند بود!

برای مشاوره تلفنی با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

تحلیل کارنامه کنکور سراسری

شما در کدام قسمت از این رقابت نفس گیر ایستاده اید ؟ پاسخ به این سوال در تحلیل کارنامه کنکور سراسری شما خواهد بود. این کارنامه در سال های گذشته معمولا 30 تا 40 روز پس از تاریخ برگزاری آزمون در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org منتشر شده و شما می توانید با وارد نمودن کد رهگیری و شماره ملی خود به آن دسترسی داشته باشید.

تحلیل کارنامه کنکور سراسری

در کارنامه کنکور سراسری اطلاعات مختلفی از جمله مشخصات شناسنامه ای شما، وضعیت شما در سهمیه ها، وضعیت سوابق تحصیلی و معدل ، درصد پاسخ های صحیح در هر درس، رتبه کشوری ، رتبه در منطقه، رتبه با اعمال سهمیه و در نهایت تراز کل را مشاهده می نمایید.

بررسی و تحلیل تک تک این موارد برای یک انتخاب رشته موفق ضروری است اما در ادامه شما می توانید با اعمال نکات انتخاب رشته کنکور و روش هایی که برای یک انتخاب رشته صحیح به شما پیشنهاد می شود، تحلیل کارنامه کنکور سراسری خود را انجام داده و یک انتخاب رشته موفق را داشته باشید.

آموزش انتخاب رشته کنکور سراسری

طبیعتا انتظار نمی رود که شما با خواندن این مطلب تبدیل به یک مشاور انتخاب رشته کنکور حرفه ای شوید! اما می توانید با رعایت نکاتی که در ادامه می آید 70 درصد راه را طی نموده و پس از آموزش انتخاب رشته کنکور سراسری به اصطلاح گلیم خود را بتوانید از آب بیرون بکشید.

بعد از دریافت کارنامه اولیه کنکور سراسری 1401 ، مراحل زیر را با دقت اجرا نمایید. 

لیست رشته های مورد علاقه خود را بنویسید

یک دفتر تهیه نموده و در آن لیست رشته هایی که به آن ها علاقه دارید را بنویسید. این کار به شما کمک می کند بدانید که در دریای بی کران نظام آموزش عالی ایران و رشته های تحصیلی دقیقا به دنبال چه چیزی هستید. هزاران دانشگاه و بینهایت رشته تحصیلی رنگارنگ و متنوع وجود دارد که نباید وقت شما را برای بررسی اشغال نماید.

لیست رشته های مورد علاقه

هدف شما مشخص و واضح است! 5 رشته تحصیلی و 20 دانشگاه ( به عنوان مثال )

به ترتیب اولویت علاقه مندی به رشته های مورد نظر خود از 1 تا 3 امتیاز بدهید.

هیچ کس دانای کل نیست! وقت خود را برای بررسی همه چیز تلف نکنید.

دانشگاه های مورد نظر خود را لیست کنید

پیش از اقدام به انتخاب رشته لازم است دانشگاه های مورد نظر خود را مشخص کنید. یعنی دقیقا بدانید که در چه دانشگاه هایی می خواهید یا می توانید تحصیلات عالی خود را انجام دهید. برخی از دانش آموزان به دلایل شرایط ویژه ای که دارند امکان خارج شدن از شهر خود را ندارند و تنها امکان تحصیل در دانشگاه های شهر یا استان محل زندگی خود را دارند.

اگر مشکلی با تحصیل در شهرهای دیگر دارید به ترتیب دانشگاه هایی را که بیشتر دوست دارید در یک گروه با اولویت شماره یک ، اولویت دو و اولویت سوم دسته بندی نمایید.

اطمینان حاصل کنید که می توانید در خارج از شهر خود 4 سال را به تنهایی زندگی کنید.
گاهی گرفتن انتقالی به همین راحتی نخواهد بود!

ظرفیت رشته ها را محاسبه نمایید

در این مرحله باید به سراغ دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری رفته و ظرفیت رشته ها را محاسبه نمایید. به انتهای دفترچه مراجعه نمایید و رشته های تحصیلی اولویت یک را در دانشگاه های با اولویت یک علامت بزنید. در نهایت ظرفیت پذیرش آن ها را با یکدیگر جمع کنید.

ظرفیت رشته های کنکور سراسری

ظرفیت رشته های کنکور سراسری

مثال: شما علاقه مند به رشته برق هستید و تنها می خواهید در شهر تهران تحصیل نمایید.

گام اول : در دفترچه انتخاب رشته تمامی دانشگاه های تهران را بررسی نمایید.

گام دوم : ظرفیت پذیرش رشته برق را در هر دانشگاه مشخص کنید.

گام سوم : تمامی ظرفیت ها را با یکدیگر جمع بزنید.

در نهایت متوجه خواهید شد که مهندسی برق در دانشگاه های روزانه تهران در مجموع به عنوان مثال  2000 دانشجو را پذیرش خواهد کرد.

این کار را برای تمامی رشته ها و دانشگاه های مورد علاقه خود انجام دهید.

برای بالا رفتن دقت خود می توانید به جنسیت و اولویت های پذیرش نیز توجه نمایید.

رتبه خود را با قبولی های سال گذشته مقایسه کنید

مقایسه رشته های کنکور

برای بالا بردن شانس موفقیت در انتخاب رشته کنکور سراسری یکی از بهترین روش ها مقایسه رتبه خود با قبولی های سال گذشته در رشته و دانشگاه هایی است که شما به آن ها علاقه دارید. برای این کار لازم است شما به رتبه و تراز پذیرفته شدگان سال های پیش دسترسی داشته باشید. یکی از بهترین سایت هایی که این کار را به صورت طبقه بندی انجام می دهند سایت قلم چی یا همان کانون می باشد.

رتبه پذیرفته شدگان سال های پیش را استخراج نمایید.

یک جدول تناسب ساده ببندید

به عنوان آخرین مرحله می توانید با ترسیم یک جدول تناسب ساده شانس قبولی خود را در رشته ها و دانشگاه های مورد علاقه محاسبه نمایید. برای این کار به سایت کانون رفته و مراحل زیر را طی نمایید. ( به عنوان مثال یک رشته و دانشگاه بررسی شده است )

فرض کنید شما ساکن منطقه 2 بوده و قصد قبولی در رشته برق دانشگاه شریف را دارید.

  1. به سایت کانون مراجعه کنید.
  2. رشته برق دانشگاه شریف را انتخاب نمایید.
  3. رتبه و تراز قبولی افراد در سال گذشته را یادداشت کنید.
  4. اگر 60 درصد از نمره قبولی آخرین فرد پذیرفته شده در سال گذشته را داشتید، شانس شما بالای 50 درصد است.
  5. رشته برق دانشگاه شریف را در اولین سطرهای فرم انتخاب رشته خود درج نمایید.
  6. جدول تناسب برای یافتن یک نسبت مناسب میان ظرفیت دانشگاه در سال گذشته و سال جاری است.

هرچه میزان نزدیکی رتبه شما به آخرین فرد قبولی بیشتر باشد، شما انتخاب های واقع بینانه تری انجام داده اید.

نکات انتخاب رشته کنکور

در انتها و به عنوان جمع بندی نکات انتخاب رشته کنکور سراسری 1401 را برای شما مرور خواهیم کرد. توجه به تمامی این نکات در کنار مشورت گرفتن از یک مشاور مجرب می تواند آینده تحصیلی شما را تضمین نماید. تمامی فرآیندهای انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام خواهد شد.

سایت سازمان سنجش

  1. مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور 1401
  2. توجه به علاقه مندی و ویژگی های شخصیتی
  3. لیست کردن رشته های مورد علاقه بر اساس اولویت
  4. لیست کردن دانشگاه و شهرهای مورد علاقه بر اساس اولویت
  5. محاسبه ظرفیت رشته ها و مقایسه با سال گذشته
  6. مشاهده نمره آخرین فرد قبولی
  7. تکمیل فرم انتخاب رشته

شما می توانید پاسخ سوالات خود را به صورت کاملا رایگان در انتهای همین مقاله از مشاورین مجموعه صدای مشاوران دریافت نمایید. برای این کار کافیست سوال خود را در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله مطرح نمایید.
در کوتاه ترین زمان ممکن در همین صفحه به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت مشاوره در زمینه نکات انتخاب رشته کنکور 1401

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
یک پاسخ برای “نکات انتخاب رشته کنکور 1401”
  1. سلام وقت بخیر ببخشید مثلا برای دانشگاه فرهنگیان اگه اولویت های اول بزاریم امکان اینکه به مصاحبه دعوت بشیم بیشتره یا اگه اولویت های وسط و آخر هم بزاریم فرقی نداره؟

ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

جهت خریداری بسته تماس کلیک کنید