نحوه تغییر رشته پایه دوازدهم ۱۴۰۲

نحوه تغییر رشته پایه دوازدهم

جهت مشاوره در زمینه نحوه تغییر رشته پایه دوازدهم ۱۴۰۲

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

بسیاری از دانش آموزان در هنگام تحصیل خود تصمیم به تغییر رشته ی تحصیلی می گیرند. این دانش آموز می خواهند بدانند برای تغییر رشته  از یازدهم به دوازدهم چه مراحلی را باید انجام دهد و شرایط تغییر رشته دوازدهم چیست. در این مقاله به بررسی نحوه و شرایط  تغییر رشته پایه دوازدهم به صورت کاملا جامع پرداخته ایم.

با ما تا پایان این مقاله برای آگاهی از روند تغییر رشته از یازدهم به دوازدهم همراه باشید.

تغییر رشته پایه دوازدهم

سوالات درباره تغییر رشته از یازدهم به دوازدهم از جمله متداول ترین سوالاتی است که در ذهن بسیاری از دانش آموزانی وجود دارد. در حال حاضر بخشنامه تغییر رشته پایه یازدهم به دوزادهم منتشر شده است .

  1.  امتحان تغییر رشته در خرداد / شهریورماه پایه یازدهم برگزار می شود و دانش آموز می تواند برخی از دروس را در خردادماه و برخی را در شهریورماه و یا کل دروس را در خرداد یا شهریورماه امتحان دهد و چنانچه در خردادماه در امتحان تغییر رشته درسی شرکت کند و موفق به کسب نمره قبولی نشود می تواند آن درس را مجددا در شهریورماه امتحان دهد.
  2. دانش آموز متقاضی تغییر رشته همزمان با شرکت در امتحان دروس رشته اصلی خود می تواند در آزمون دروس تغییر رشته شرکت نماید و چنانچه زمان برگزاری امتحان دروس تغییر رشته دانش آموز در خرداد / شهریورماه با امتحانات سایر دروس وی تداخل داشته باشد دانش آموز باید دروس تغییر رشته را همراه با سایر دانش آموزان در امتحانات غائبین موجه مطابق با مقررات موجود امتحان دهد.
  3. نمره دروس امتحان تغییر رشته همانند نمره دروس غیر حضوری محاسبه می شود و نمرات مأخوذه، صرفا در معدل کل دانش آموز در رشته جدید تأثیر خواهد داشت.
  4. هزینه طرح سؤال و تصحیح اوراق و برگزاری امتحانات دروس تغییر رشته مطابق با تعرفه امتحانات داوطلبان آزاد از دانش آموز دریافت و هزینه می شود.
  5. دروسی را که دانش آموز برای تغییر رشته انتخاب می نماید جزو سقف واحدهای درسی آن سال تحصیلی منظور نمی شود.
  6. دانش آموز پایه یازدهم متقاضی تغییر رشته به سایر رشته ها و شاخه های تحصیلی، می تواند با رعایت مفاد مواد 74، 75 و 76فصل پنجم آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه شیوه نیم سالی واحدی (بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد داخل کشور)

در ادامه میتوانید شرایط تغییر رشته پایه دوازدهم را به صورت کامل مطالعه نمایید.

شرایط تغییر رشته پایه دوازدهم

تغییر رشته پایه دوازدهم دارای شرایط و ضوابط خاصی می باشد. در ادامه می توانید تمامی شرایط تغییر رشته پایه دوازدهم را به طور کامل مطالعه نمایید :

  1.  دروس گذرانده شده در رشته قبلی که با دروس رشته جدید دارای کد درسی یکسان هستند به عنوان دروس گذرانده شده در رشته جدید پذیرفته میشود.
  2. دروس گذرانده شده که کد یا عنوان آن مشابه با دروس رشته جدید نیست ولی از نظر محتوا مشابهت دارند بر اساس جدول زیر قابل تطبيق است و نمره درس گذرانده شده از دانش آموز پذیرفته و جایگزین نمره آن درس در رشته جدید میشود.
  3. چنانچه تعداد واحدهای گذرانده شده با تعداد واحدهای دروس تطبيقی (مطابق جدول دروس قابل تطبيق) یکسان نباشد، تعداد واحدهای درسی رشته جدید ملاک محاسبه خواهد بود.
  4. پس از ثبت نام دانش آموز در رشته جدید، تطبيق دروس از طریق سیستم رایانه ای انجام میشود و دروسی که دانش آموز برای فارغ التحصیلی ملزم به گذراندن آنها است با درج کلمه کمبود در کارنامه مشخص خواهد شد.
  5. دروس پایه های دهم و یازدهم رشته قبلی دانش آموز که در رشته جدید پذیرفته نمی شوند (علیرغم کسب حد نصاب قبولی) با درج کلمه مازاد در کارنامه تحصیلی وی مشخص خواهد شد.
  6.  اعطای گواهینامه پایان تحصیلات دوره دوم متوسطه (دیپلم) به دانش آموز، مشروط به گذراندن همه واحدهای درسی دوره دوم متوسطه در رشته مربوط و رعایت سایر ضوابط است. جدول دروس قابل تطبيق در تغییر رشته درون شاخه ای که دارای کد یا عنوان یکسان نیستند.

 

نحوه تغییر رشته دوازدهم

  1. با توجه به اینکه امتحان تغییر رشته همزمان با امتحانات خرداد / شهریورماه پایه یازدهم انجام می شود، لذا پس از برگزاری امتحان، سیاهه نمرات به تفکیک دروس تنظیم و نمرات دروس تغییر رشته در کارنامه دانش آموز در خردادماه در ستون نمره سالانه و در شهریورماه در ستون نمره شهریور ثبت میشود. در صورت کسب نمره قبولی در تمامی دروس مربوط، با تغییر رشته وی موافقت می شود. در این صورت تمامی سوابق مرتبط با تغییر رشته دانش آموز اعم از نمون برگ درخواست تغییر رشته نمون برگ شماره 1 و نمون برگ شماره 2 در پرونده تحصیلی وی نگهداری شود و دانش آموزبه استناد این نمون برگ ها و نمرات مندرج در کارنامه تحصیلی می تواند در پایه دوازدهم رشته جدید
    ثبت نام نماید.
  2. چنانچه دانش آموز پس از شرکت در امتحان تغییر رشته و کسب نمره قبولی در دروس مربوط، ترک تحصیل نماید و در همان سال با ساله ای بعد مراجعه نماید و یا به واحدهای آموزشی بزرگسالان منتقل شود و یا به صورت داوطلب آزاد ادامه تحصیل دهد، نمرات قبولی دروس امتحان تغییر رشته معتبر بوده و از وی پذیرفته می شود.

در ادامه می توانید نحوه تغییر رشته پایه دوزادهم تحصیلی را به صورت کامل مطالعه نمایید :

  1.  تکمیل نمون برگ شماره یک و درخواست تغییر رشته دانش آموز

    نحوه تغییر رشته پایه دوازدهم 99

  2. معرفی دانش‌آموزان متقاضی شرکت در امتحان تغییر رشته درون شاخه ای

    نحوه تغییر رشته پایه دوازدهم 99

  3. شرکت دانش‌آموزان در امتحان تغییر رشته

  4. تطبیق دروس رشته قبلی با رشته جدید

  5. چگونگی ثبت نمرات امتحان تغییر رشته

نکته: واحد آموزشی باید امتحان از دانش آموز معرفی شده بگیرد و پس از انجام امتحان تغییر رشته در پایه تحصیلی یازدهم باید بخش (ب) نمون برگ شماره دو را تکمیل نماید. و سپس این نمون برگ را از طریق اداره آموزش و پرورش به واحد آموزشی مبدا ارسال کند.

در صورتی که در روند تغییر رشته پایه دوازدهم با ابهامی مواجه هستید می توانید سوالات خود را از مشاوران سامانه صدای مشاوران بپرسید تا شما را به خوبی راهنمایی نمایند.

 

دانلود بخشنامه تغییر رشته پایه یازدهم

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید فایل pdf مربوط به بخشنامه تغییر رشته پایه یازدهم و همچنین نمون برگ های لازم برای پر کردن فرم را دانلود نمایید.

بخشنامه جدید تغییر رشته پایه یازدهم

جمع بندی مقاله

در این مقاله به بررسی نحوه تغییر رشته پایه دوازدهم تحصیلی به صورت کامل و جامع پرداخته شده است. شما می توانید شرایط و ضوابط تغییر رشته دوازدهم در این مقاله مطالعه نمایید و طبق آن اقدام به تغییر رشته نمایید.

در صورتی که در ذهنتان سوال پاسخ داده نشده ای باقی مانده است

می توانید با مجموعه بزرگ صدای مشاوران تماس حاصل فرمایید

تا مشاوران ما شما را به بهترین شکل یاری نمایند.

“موفق باشید”

جهت مشاوره در زمینه نحوه تغییر رشته پایه دوازدهم ۱۴۰۲

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
12 دیدگاه برای “نحوه تغییر رشته پایه دوازدهم ۱۴۰۲”
  1. سلام خسته نباشید من دانش آموز پایه یازدهم ریاضی هستم ومی خوام واسه دوازدهم تغییر رشته بدم به تجربی.
    ولی اداره ومدرسه میگن امکانش نیست.
    ممکنه راهنماییم کنین؟

    • سلام دوست محترم تغییر رشته از پایه 11به12امکان پذیر هست

  2. سلام من میخام تغییر رشته بدم یازدهم فنی هستم میخام برم تجربی امکانش هست؟؟لطفا راهنمایی کنید

  3. سلام وقتتون بخیر من دانش آموز پایه دوازدهم رشته انسانی هستم می‌خوام به رشته مکانیک خودرو تغییر رشته بدم آیا امکانش هست ؟

  4. سلام و خسته نباشید. من امسال وارد ۱۲ تجربی خواهم شد. راستش میخوام در مدرسه هنوز تجربی رو بخونم ولی در کنکور ۱۴۰۱، ریاضی رو بدیم. نمیتونم انتخاب رشتهکنم؟
    یا میتونم یک سال پشت بمونم و بعد کنکور بدم؟

  5. سلام من در رشته کاردانش هستم ومی خواهم به رشته انسانی بروم میشه کمکم کنید؟

  6. سلام من دانش اموز پایه دوازدهم ریاضی هستم.ایا میتونم برم دوازدهم کامپیوتر یا حداقل کنکور کامپیوتر بدم؟ یا حتما باید از دهم برگردم و کامپیوتر رو بخونم؟؟

  7. سلام وقت بخیر .من امسال دوازدهمم و میخواهم بعد از گرفتن دیپلم تجربی دیپلم انسانی بگیرم.الان سردرگمم دروس تطبیقی به اختیاری هست ،یا خود سمانه دروس مشترک منو‌با انسانی تطبیق میده؟

  8. سلام وقت بخیر ببخشید من یه سوال داشتم اینه که من تو انتخاب رشته دهم مکانیک خودرو برداشتم الان دوازدهم هستم یعنی دهم، یازدهم و دوازدهم رو مکانیک خودرو خوندم اما میخوام تو دانشگاه برم کامپیوتر بخونم آیا اینطوری میشه ؟ یا نه باید مکانیک خودرو بخونم

  9. سلام
    من امسال در خال تحصیل در سال دوازدهم انسانی هستم، آیا می تونم در همین سال تخصیلی از رشته انسانی به تجربی تغییر رشته بدم؟

  10. سلام من دانش اموز 11 تجربی هستم امکانش نیست بعد از دادن امتحانات خرداد ماه برای 12 ام تغییر رشته بدم؟ و اگر تغیییر رشته بدم باید ازمون دهم و یازدهم همون رشته رو دوباره بدم یا فقط پایه ی یازدهم؟

ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

جهت خریداری بسته تماس کلیک کنید