معرفی جامع دانشگاه های غیر انتفاعی

معرفی دانشگاه های غیر انتفاعی

جهت مشاوره در زمینه معرفی جامع دانشگاه های غیر انتفاعی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

معرفی جامع دانشگاه های غیر انتفاعی موضوع مقاله پیش رو است. دانشگاه های غیرانتفاعی ، مراکزی هستند که از بودجه و امکانات دولتی استفاده نمی کنند و به صورت مستقل توسط هیئت امنای دانشگاه اداره می گردند. بر خلاف دانشگاه های سراسری و دوره‌های روزانه تحصیل در این مراکز رایگان نبوده و دانشجو می بایست شهریه دانشگاه را توسط هیئت امنا تعیین می شود پرداخت نماید.

ثبت نام در این رشته ها نیز از طریق کنکور سراسری صورت می گیرد.  به دلیل اینکه این دانشگاه ها از نظام آموزشی ایران مستقل هستند طبیعتاً سطح علمی پایین تری را در مجموع نسبت به دانشگاههای دولتی دارند.  علیرغم اینکه شاید این مسئله یعنی پایین بودن سطح علمی برای بسیاری از داوطلبان یک نکته منفی میشود اما از این جهت که دانشگاههای غیر انتفاعی شرایط تحصیل برای دانش آموزان و  داوطلبانی  با سطح علمی پایین تر را فراهم نموده است، یک نکته مهم و مثبت برای  دانشگاه غیر انتفاعی محسوب می گردد.

این امکان فراهم می باشد که از طریق شماره تلفن های موجود در همین صفحه با کارشناسان تماس بگیرید و به صورت تلفنی از شرایط دانشگاه های غیر انتفاعی کسب اطلاع کنید.

معرفی مراکز آموزش غیر انتفاعی

در این بخش به معرفی دانشگاه های غیر انتفاعی می پردازیم. به طور کلی می توان 6 نوع دانشگاه را در ایران نام برد این دانشگاه عبارتند از:  دانشگاه های سراسری، دانشگاههای آزاد اسلامی، دانشگاه های علمی کاربردی،دانشگاه های پیام نور، دانشگاه های فنی و دانشگاههای غیرانتفاعی.

از آنجا که در جامعه تقاضای روز افزون ای مبنی بر درخواست ورود دانشجویان به دانشگاه آموزش عالی ایجاد شده بود با هدف ارتقاء سطح فرهنگ و آموزش عالی در جامعه آیین نامه موسسات آموزش عالی غیر دولتی در سال 1364 به تصویب رسید.

برای تحصیل در دانشگاههای غیرانتفاعی داوطلب می تواند مانند سایر دانشگاه ها با ثبت نام در کنکور سراسری و شرکت در آزمون برای تحصیل در این دانشگاه ها اقدام نماید.  سپس در صورت قبولی داوطلب می تواند با پرداخت شهریه از امکانات این دانشگاه بهره مند شده و به تحصیل خود ادامه دارد.
لازم به ذکر است احتمال قبولی در رشته های این دانشگاه بسیار بالاتر از سایر دانشگاه های دولتی می باشد.

 در سال 1394 بیش از چهار و نیم میلیون دانشجو در دانشگاه های سراسر ایران مشغول به تحصیل بودند که در این میان  10 درصد از دانشجویان یعنی 450 هزار نفر مربوط به دانشگاههای غیر انتفاعی بودند.

دانشگاه های غیرانتفاعی بیشتر مقاطع  لیسانس و کاردانی را تحت پوشش قرار می‌دهند و در مقطع ارشد و دکترا خدمات کمتری را ارائه می دهند.
میزان شهریه دانشگاه های غیر انتفاعی تقریبا شبیه به دانشگاه های آزاد می باشد.  برخی از دانشگاه های غیرانتفاعی امکاناتی نظیر خوابگاه نیز در اختیار دانشجویان قرار می دهند که البته این خوابگاه ها هزینه بالایی دارند زیرا به صورت خودگردان  اداره می‌شوند.  به همین خاطر معمولا دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی ارومیه شهر یا استان مربوطه هستند.

رشته های دانشگاهی مراکز غیرانتفاعی

با توجه به اینکه دانشگاه غیرانتفاعی دانشگاهی نوپا بوده و در سال‌های اخیر توانسته است کمی گسترش پیدا کند،  از تنوع بالایی در رشته‌های دانشگاهی برخوردار نیست.  رشته های این دانشگاه معمولا رشته های  انسانی و  مهندسی را در بر می گیرد. در سال های اخیر به دلیل افزایش تقاضا برای رشته های پزشکی ، دانشگاه غیرانتفاعی توانسته است مجوز احداث دانشگاه های پزشکی را نیز بگیرد.
رشته های این دانشگاه فعلا بیشتر در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی می باشد.

 همانطور که می دانید در سال های اخیر میزان گرایش و توجه نسبت به رشته های مهندسی و علوم انسانی کاهش یافته و علاقه مندی داوطلبان به سمت گروه آزمایشی علوم تجربی است به همین دلیل پیش بینی می شود گرایش نسبت به دانشگاههای غیرانتفاعی در سال های آینده بیشتر باشد.

البته لازم به ذکر است این دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز در بعضی از رشته های خاص دانشجو می پذیرد اما به دلیل اینکه هزینه های تحصیل در این مقاطع در دانشگاه غیر انتفاعی بسیار بالا می باشد و در عین حال سطح علمی پایین تری نسبت به سایر دانشگاه ها دارد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه خواهان چندانی ندارد.

این دانشگاه اقدام به پذیرش دانشجو بدون کنکور هم می نماید.

اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه غیرانتفاعی

اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه غیرانتفاعی مانند سایر دانشگاه های دولتی می باشد و مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.
برای اکثر متقاضیان ورود به دانشگاه اطلاع از میزان اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه مورد نظر بسیار قابل اهمیت می باشد. اما از آنجا که مدرک تحصیلی همه دانشگاه ها را در نهایت وزارت علوم تایید و صادر می کند، نمی توان روی کاغذ تفاوت خاصی میان اعتبار مدرک دانشگاه غیرانتفاعی و سایر دانشگاه ها قائل شد.
البته ممکن است شرکت های خصوصی هنگام استخدام افراد برای دانشجویان دانشگاه های سراسری شانس بیشتری قائل شوند.

جهت مشاوره در زمینه معرفی جامع دانشگاه های غیر انتفاعی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

جهت خریداری بسته تماس کلیک کنید