طرح شهاب | طرح شهاب چیست ؟ جایگزین مدارس تیزهوشان

طرح شهاب جایگزین مدارس تیزهوشان

جهت مشاوره در زمینه طرح شهاب | طرح شهاب چیست ؟ جایگزین مدارس تیزهوشان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

با حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی ششم به هفتم، طرح شهاب اجرایی شد. در این مقاله توصیحات کامل و جامعی در رابطه با طرح شهاب ارائه خواهد شد. طرح شهاب مخفف (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) می باشد. طرحی برای شناسایی استعدادهای مختلف و متنوع دانش آموزان در مدارس می باشد. طرح شهاب طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در راستای تحول بنیادین آموزش و پرورش تهیه شده است.

در شهر اصفهان هر شش ناحیه تحت پوشش این طرح قرار گرفته است و همچنین مناطق بنرود، شاهین شهر، شهررضا، کاشان وگلپایگان نیز ازجمله مناطقی در استان اصفهان هستند که طرح شهاب در سال تحصیلی جار ی در آنها در حال اجرا است. با توجه به اینکه بیشتر از هفتاد درصد از مدارس دوره ابتدایی تک معلمی هستند، این طرح در دوره ابتدایی توسط معلمان هر پایه انجام می شود که باعث شناخت دقیق معلم از دانش آموز خود خواهد شد و بدین ترتیب معلم هر پایه می تواند به خوبی قضاوت کند که دانش آموزانش چه استعداد هایی دارند.

طرح شهاب طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است و با آموزشی که به معلمان داد شده چند سالی است در مدارس اجرا می‌شود؛ به این شکل که از پایه چهارم ابتدایی به صورت آزمایشی شروع شده، به پایه پنجم و ششم رسیده است و امسال نیز در پایه هفتم تیزهوشان و نمونه دولتی اجرا می‌شود. معلمان در این طرح دانش‌آموزان با استعدادهای برتر را شناسایی می‌کنند و با آموزش و تکالیف بیشتر آنها را راهنمایی می‌کنند تا زمینه رشد استعدادهای آنها را فراهم آورند و آنها را به برنامه‌های جنبی هدایت می نماید.

دانش آموزان، معلملن و مدیران می توانند جهت اطلاع از شرایط پذیرش دانش آموزان مستعد در طرح شهاب، اجرای این طرح در منطقه مورد نظرتان و دریافت چک لیست طرح شهاب، شیوه نامه طرح شهاب، فرم ها و صورتجلسات طرح شهاب از طریق تلفن ثابت 9099071613 با کارشناسان تماس حاصل فرمایید.

طرح شهاب چیست ؟

طرح شهاب جایگزین آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی است و یکی از راهکارهای آموزش و پرورش برای شناسایی استعدادهای برتر در مدارس استفاده از طرح شهاب است.  به دلیل اینکه حذف یکباره آزمون مدارس تیزهوشان باعث نگرانی در خانواده‌های دارای دانش‌آموزان مستعد شده است، هر زمان که مصوبه مربوط به حذف آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در پایه ششم ابتدایی از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شود، مقدمات کار برای شناسایی دانش‌آموزان تیزهوش از طرق دیگری غیر از آزمون آغاز می‌شود و یکی از این راهکارها، اجرای دقیق طرح شهاب است.

در سه سال آینده، دیگر در دوره متوسطه اول مدرسه تیزهوشان نخواهیم داشت و بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، آزمون ورودی و مدارس تیزهوشان در پایه اول متوسطه حذف می‌شود؛ البته آزمون از امسال حذف شده و مدارس نیز با توجه به اینکه بخشی از دانش‌آموزان در آن در حال تحصیل هستند، طی سال آینده حذف خواهند شد. بر این اساس، با اجرای طرح شهاب، دانش‌آموزان برتر شناسایی و مورد حمایت قرار خواهند گرفت. شهاب، با جدیت زیاد در مدارس کشور در حال اجراست. درس خواندن دانش آموز در محیطی واقعی، پرهیز از برچسب زنی، توجه به استعداد و هوش سرشار دانش‌آموز به عنوان یک رزق تعهدآور و نه یک مزیت توقع آور و در نهایت توجه به ساحت‌های مختلف استعدادهای افراد از اصول مهم این طرح ملی است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام کرد برای بیش از 3میلیون دانش آموز و 580منطقه آموزشی طرح شهاب اجرا می شود. زمان اجرای طرح شهاب در مهر ماه 98 خواهد بود. تمام دانش آموزان چهارم در سراسر کشور در این طرح قرار می گیرند. دو استراتژی مهم تفکیک یا وجود مدارس استعداد درخشان و تلفیق یا رویکرد طرح شهاب ، برای دانش آموزان مستعد با هدف پرورش استعداد وجود دارد. فاطمه مهاجرانی در خصوص سمپاد شرح داد که سمپاد مساوی موفقیت دانش آموزان نیست و موفقیت هم مساوی سمپاد نیست. تا کنون بیش از 3میلیون نفر دانش آموز و 580 منطقه آموزشی تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

نحوه اجرای طرح شهاب

 طرح شهاب چیست ؟

نحوه اجرای طرح شهاب، بدین صورت است که معلم علاوه بر تدریس دروس آموزش هر پایه، فرم های شهاب مربوط به هر دانش آموز را از ابتدای سال تحصیلی تکمیل می نماید. برای این کار معلمان پایه های چهارم تا ششم دوره ابتدایی ضمن شرکت در دوره های ضمن خدمت که آموزش و پرورش هر ناحیه برگزا ر می کند، آموزش های لازم در این زمینه را دریافت می کند و اهداف طرح برای آنها تبیین خواهد شد. فرآیند اجرای طرح برای معلمان اضافه بر کار آموزشی آنهاست و مزدی در قبال آن دریافت نخواهند کرد.

ممکن است مقاومت هایی برای انجام این کار وجود داشته باشدکه می توان از موانع اجرای این طرح می باشد. البته برنامه هایی با همکاری مرکز نخبگان، مرکز استعداد های درخشان وزارت آموزش و پرورش و معاونت آموزش ابتدایی می باشد و همکاران فعال در اجرای طرح از مشوق هایی بهره مند می شوند.

اگر مدرس، اهداف طرح را برای معلمان به طور واضح و روشن،بیان ننماید ممکن است در منطقه ای روند اجرای طرح از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد و دبیران دقت لازم را در اجرای آن نداشته باشند که در این مورد سعی شده تا از مدیران یا معاونان مدارس برای اجرای این طرح کمک خواسته شود. در برخی مناطق کلاس ها پرجمعیت می باشند و کیفیت اجرای طرح شهاب و رسیدن به اهداف آن ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. اقدامات مورد نياز براي فرايند هدايت دانش‌آموزان پايه چهارم ابتدايي توسط آموزگار در کلاس شامل استفاده از روش‎هاي متنوع، گروهي و تشويقي در تدريس، بازديدهاي علمي، آگاهي‎بخشي به والدين در زمينه استعدادهاي شناسايي‌شده، توجه عمومي به همه دانش‎آموزان و توجه نامحسوس و غيرمستقيم و به دور از هر گونه برچسب‌زني به دانش‎آموز خاص و… است.

معلمان در این طرح دانش‌آموزان با استعدادهای برتر را شناسایی می‌کنند و با آموزش و تکالیف بیشتر، آنها را به جشنواره‌های‌ جابربن‌حیان و جوان خوارزمی سوق می‌دهند.

فرايند شناسايي براي دانش‌آموزان پايه چهارم ابتدايي، داراي چند مرحله است.

ابتدا مجريان طرح، شامل مديران استان‌ها، معلمان، مشاوران، معاونان و مديران مدارس بر اساس متون علمي – آموزشي تدوين‌شده دوره‌هاي آموزشي مورد نياز را مي‌گذرانند. سپس بازبينه‌هاي (چک‌ليست) شناسايي استعدادها در هشت حوزه استعداد کلامي، رياضي، هنري، فضايي، حرکتي، اجتماعي، علوم‌تجربي و فرهنگ ديني توسط معلمان آموزش‌ديده تکميل و به مدير مدرسه ارائه مي‌شود و براي هدايت عمومي دانش‎آموزان و اولياي آن‌ها مورد بررسي و تحليل قرار مي‌گيرد و گزارش تحليلي آماري دقيقي از طرف مدرسه به اداره آموزش و پرورش شهرستان ارسال مي‌شود. هم‌چنين همه مستندات در پرونده سوابق تحصيلي فرد به صورت منظم بايگاني خواهد شد.

هدف اجرا و تصویب

هدف از اجرا و تصويب طرح شهاب، شناسايي و هدايت آموزشي، تربيتي و معنوي مستعدان از دوره ابتدايي تا پايان دوره متوسطه با سازوکار مناسب است تا هويت ديني و ملي افراد تقويت شده و احساس مسئوليت نسبت به ايفاي نقش سازنده در کشور براي آنان حاصل گردد. هيچ كارشناسي تائيد نمي كند كه آزمون تنها مرجع انتخاب دانش آموزان با استعداد است بلكه  استعداد بايد در طي يك فرايند خود را بروز دهد و در طرح شهاب به اين شرايط توجه شده است.

با توجه به تغييرات طبيعي ناشي از رشد شخصيت، استعدادها و توانايي‌هاي کودکان و اجراي کنوني طرح براي پايه چهارم ابتدايي، هدف اصلي اين اجرا، شناسايي حوزه‌هاي استعدادي دانش‌آموزان اين پايه تحصيلي و هم‌چنين هدايت لحاظ‌شده به صورت عمومي و براي همه آن‌هاست. براي دست‌يابي به اين هدف، نبايد هيچ‌گونه جداسازي در کلاس درس و امتياز مادي و تحصيلي ويژه‌اي براي هيچ‌يک از آن‌ها صورت گيرد.

اهداف این طرح در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده و هدفگذاری شده است و انتظار می رود سازمان تالیف و تدوین کتب درسی نیز محتوای کتب آموزشی را بر اساس اهداف این طرح تنظیم نماید. پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان که پيش از تاسيس بنياد ملي نخبگان، دانش‌آموز داراي استعداد برتر، تنها به فرد موفق در رقابت‌هاي تحصيلي گفته مي‌شد که بتواند به مراکز خاص مانند مدارس تيزهوشان راه يابد که اين نوع نگرش، منجر به ايجاد محدوديت براي عموم دانش‌آموزان مي‎شد.

 طرح شهاب چیست ؟

مطابق با سياست‌هاي نوين اتخاذشده در بنياد ملي نخبگان، دانش‌آموز داراي استعداد برتر، صرفا فرد درسخوان و باهوش نيست، بلکه دانش‌آموزي است که توانايي برجسته‌اي در حوزه‌هاي مختلف استعدادي از خود بروز دهد و از خلاقيت و پشتکار نيز بهره‌مند باشد. شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر (شهاب) که از طرح شناسايي مستعدان در عرصه آموزش عمومي است، در تاريخ 96/11/25 مورد تصويب هيئت امناي بنياد قرار گرفته است. شوراي راهبري طرح شهاب نیز با مسئوليت راهبري و نظارت در بنياد و «ستاد مرکزي اجرايي طرح شهاب» با مسئوليت اجرايي‌سازي طرح در وزارت آموزش و پرورش تشکيل گردید.

طرح شهاب در مهر 99 به پایه دهم می‌رسد. با موانع و مشکلات و ویژگی‌های مثبت این طرح آشنا هستیم. در مصوبه شورای عالی نیز آمده آموزش و پرورش مکلف است منابع اعتباری طرح شهاب را فراهم کند که این اتفاق خواهد افتاد.

اقدامات مورد نياز در سطح مدرسه براساس فراواني استعدادهاي شناسايي‌شده است که شامل تشکيل کلاس‎هاي فوق‌برنامه و دعوت از صاحب‌نظران، فعاليت‎هاي برون‌مدرسه‎اي مانند ايجاد زمينه حضور دانش‎آموزان در بازديدهاي علمي، مسابقات و جشنواره‎ها، معرفي مراکز فعال، تهيه جزوات آموزشي و آموزش و توجيه خانواده‎ها می باشد. درباره تامین منابع مالی اجرای طرح شهاب در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورشباید بگوییم که این وزارتخانه مکلف است منابع اعتباری طرح شهاب را تامین و در اختیار قرار دهد. پیش نیارهای اجرای طرح شهاب برای سال آینده فراهم خواهد شد و کارگروهی در این‌باره خواهیم داشت که از هفته آینده تشکیل خواهد شد و از اساتید مربوطه دعوت می‌کنیم و برنامه‌های خود را برای اجرای طرح شهاب در پایه هفتم خواهیم داشت و مواردی چون آموزش معلمان در نظر گرفته شده است.

شیوه نامه طرح شهاب

شیوه نامه طرح شهاب، زیر نظر شورای راهبری طرح در بنیاد ملی نخبگان و به ریاست معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان و «ستاد مرکزی اجرایی طرح شهاب در وزارت آموزش و پرورش به ریاست رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، توسط ستادها و کارگروه‌های استانی، شهرستانی و آموزشگاهی اجرایی شود. ظرفیت پذیرش تفاوت های فردی، کشف و هدایت استعدادهای فطری و پاسخگویی به نیازها، علائق و رغبت دانش آموزان در راستای مصالح و چارچوب نظام معیار اسلامی از ظرفیت های این شیوه نامه و منطبق بر فصل سوم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح شده است. در رابطه با تاثیرات شیوه نامه طرح شهاب برای سال 97 می توانید با تلفن ثابت کارشناسان که در همین مقاله درج گردیده است تماس حاصل فرمایید.

متقاضیان گرامی می توانند جهت اطلاع از شرایط پذیرش دانش آموزان مستعد در طرح شهاب، اجرای این طرح در منطقه مورد نظرتان و دریافت چک لیست طرح شهاب، شیوه نامه طرح شهاب، فرم ها و صورتجلسات طرح شهاب از طریق تلفن ثابت 9099071613 با کارشناسان تماس حاصل فرمایید.

جهت مشاوره در زمینه طرح شهاب | طرح شهاب چیست ؟ جایگزین مدارس تیزهوشان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
2 دیدگاه برای “طرح شهاب | طرح شهاب چیست ؟ جایگزین مدارس تیزهوشان”
  1. سلام طرح شهاب برای همه دانش آموزان است یا معلم تعدادی از دانش آموزان رو انتخاب می کند؟ لطفا جواب دهید

ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

جهت خریداری بسته تماس کلیک کنید