چگونه خودمان انتخاب رشته کنیم

چگونه خودمان انتخاب رشته کنیم

جهت مشاوره در زمینه چگونه خودمان انتخاب رشته کنیم

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

پس از برگزاری آزمون کنکور سراسری و اعلام نتایج اولیه کنکور اغلب افراد شرکت کننده به این فکر می کنند که چگونه خودمان انتخاب رشته کنیم؟ ما در این مقاله به آن دسته از افراد آموزش می دهیم که چطور بدون نیاز به  افراد دیگر می توانند انتخاب رشته خوبی داشته باشند. البته  شرط یک انتخاب رشته خوب آگاهی کافی از مراحل و نحوه یا به طور کلی علم کامل به انتخاب رشته می باشد. که تنها از طریق تجزیه و تحلیل کارنامه و بررسی دفترچه شماره دو یا دفترچه انتخاب رشته امکان پذیر می شود. ما در این مقاله قصد داریم بررسی این موارد را به شما آموزش دهیم تا به این سوال چگونه خودمان انتخاب رشته کنیم که باعث موفقیت ما بشود،  پاسخ داده شود.

انتخاب رشته چیست

اولین گام درک این موضوع است که انتخاب رشته چیست و هدف آن چه می باشد.

بهترین پاسخ برای این پرسش این است که وقتی ما در آزمون کنکور شرکت می کنیم برای قبولی در رشته های مورد نظر خود برنامه ریزی کرده ایم و قطعا نمی خواهیم زحماتمان هدر برود بنابراین با قبولی در مرحله اول کنکور سراسری به سراغ انتخاب رشته می رویم و در درجه اول با در نظر گرفتن علاقه و آینده شغلی، رشته تحصیلی خود را انتخاب می کنیم  و در این فرایند چیدمان انتخاب های خود را جوری قرار می دهیم که درصد قبولی ما افزایش پیدا کند. این یک فرایند کلی از نحوه انتخاب رشته توسط خودمان بود که به تفصیل به بررسی آن می پردازیم.

چگونه انتخاب رشته کنیم

پس از اعلام نتایج و دریافت کارنامه آیا میتوانیم خودمان انتخاب رشته کینم؟

پاسخ این سوال ساده می باشد شما می توانید با بررسی دقیق و کامل کارنامه که به طور کامل در زیر توضیح داده می شود می توانید خودتان انتخاب رشته را انجام دهید.

چگ.نه خودمان انتخاب رشته کنیم

بررسی تراز در انتخاب رشته

تراز ما بر اساس درصد های زده شده در کنکور و با یکدیگر  محاسبه می شود برای مثال یک داوطلب در بد ترین حالت ممکن و در صورتی که همه دروس را منفی زده باشد ترازش در حدود 1300 خواهد بود و در صورت  زدن درصدهای صد یک داوطلب ترازی حدود 130000 خواهد داشت . البته این موضوع یکم دور از واقعیت است چون نفرات برتر کنکور نیز ترازی حدود 12600-12700 در بهترین حالت ممکن خواهند داشت. اگر تراز 5000 داشته باشید جزو متوسط به بالا محسوب می شوید. کسانی که در رشته های برتر در گروه امتحانی خود قبول می شوند مثلا در رشته پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی ترازی حدود 11700-11800 را به دست می آورند.

تاثیر جامعه آماری در تراز

تراز هر آزمون مختص خود آزمون بوده و به هیچ آزمون دیگری مرتبط نمی باشد. تراز ها را جامعه آماری هر آزمون مشخص می کند. در کنکور سراسری جامعه آماری هر سال حدود چهارصد هزار نفر در هر گروه رشته  می باشد بنابراین وضعیت تقریبا مشخصی دارد.

با استفاده از تراز چگونه خودمان انتخاب رشته کنیم

در کنکور با مراجعه به تراز نمی توان درصد قطعی از قبولی یک فرد را گزارش داد زیرا به افراد دیگر وجامعه آماری نیز بستگی دارد. بگذارید با یک مثال کمی واضح تر صحبت کنم ممکن است شما ریاضی را 50درصد زده باشید اما چون میانگین شما از میانگین درصد رتبه های زیر 2000 در درس ریاضی کمتر می باشد  تراز درس ریاضی شما  از میانگین رتبه های زیر 2000 کمتر خواهد بود. ولی درس شیمی را 40 درصد زده باشید اما چون میانگین درصدتان در درس شیمی از میانگین درصد رتبه های زیر 2000 بیشتر است، ترازتان در درس شیمی از میانگین رتبه های زیر 2000 بیشتر خواهد شد.

 تاثیر محاسبه درصد در انتخاب رشته

نحوه محاسبه درصد در انتخاب رشته  و یادگیری آن می تواند، قبولی در رشته دلخواه قبل از اعلام نتایج را تخمین بزنید.

با توجه به پاسخ نامه ای که چند روز بعد از سوی سازمان سنجش  به نشانی www.sanjesh.org اعلام می شود. تعداد سوالات درست و غلط را بررسی کرده و درصد گیری کنید.این مورد می تواند به آگاهی ما در اینکه شانس قبولی در چه رشته ای را داریم کمک کند. این روش نیز به ما کمک می کند تا خودمان انتخاب رشته کنیم. همچنین می توانید درصد های مورد نظر را به نرم افزار تخمین رتبه وارد کنید و قبولی در رشته ی مورد نظر را تخمین بزنید.

 

درصد= تعداد سوالات درست*3 – تعداد سوالات غلط /تعداد کل سوالات  

چگونه خودمان با داشتن سهمیه انتخاب رشته کنیم

سهمیه در کنکور چیست؟ پاسخ به این سوال شاید بتواند بسیاری از ابهامات را در این زمینه برطرف نماید. سهمیه به قوانینی اطلاق می شود که بر اساس آن رتبه افراد در آزمون، بهبود پیدا نموده و شانس قبولی برای متقاضی بیشتر خواهد شد. این سهمیه ها برای ایجاد عدالت آموزشی در کنکور ایجاد شده و به افراد با شرایط خاصی تعلق می گیرد. در کنکور برای داوطلبان با توجه به شرایط، محل زندگی و… سهمیه هایی اعمال می شود که این سهمیه ها در ادامه ذکر شده است. سوال دیگری که ذهن هر داوطلب بعد از اعلام نتایج را مشغول می کند این است که چگونه برای کنکور با وجود داشتن سهمیه  خودمان انتخاب رشته کنیم و در انتخاب رشته بتوانیم موفق شویم. در ادامه انواع سهمیه ها در  کنکور سراسری 99 را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چگونه خودمان انتخاب رشته کنیم

سهمیه مناطق 

سهمیه مناطق شامل 3 سهمیه ؛منطقه 1، منطقه 2 و منطقه 3 می باشد. این سهمیه بندی بر اساس محل تحصیل سه سال پایانی دبیرستان اعمال می شود که شامل منطقه 1، منطقه 2 و منطقه 3 می شود. همچنین این سهمیه ها با توجه به برخورداری هر منطقه از امکانات آموزشی تقسیم بندی می شود. در واقع اگر در کنکور 100 نفر شرکت  کنند، 25 درصد منطقه 1، 35 درصد منطقه 2 و 40 درصد سهمیه به منطقه 3 اختصاص دارد.

تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته

این سهمیه همان طور که از اسم آن مشخص است مربوط به ایثارگران و خانواده های آن ها بوده و شامل جانبازان با هر درصد جانبازی می باشد. همچنین همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر آزادگان و فرزندان و همسران آنان و همسران و فرزندان شهدا شامل این سهمیه می شوند. از سال 96 جانبازان زیر 25 درصد و همسران و فرزندان آنان، همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه  نیز مشمول این سهمیه می باشند. برای هر دوگروه که از سهمیه ایثارگران استفاده می کنند برا قبولی در انتخاب رشته و همچنین رشته مورد نظر کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد قبول شده، الزامی می باشد.

تاثیر سهمیه شهدا در انتخاب رشته

پدر، مادر، خواهر و برادر شهید جزو خانواده شهدا محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه خانواده شهدا می باشند.

سهمیه کارمندی کنکور

سهمیه کارمندی کنکور برای کارکنان رسمی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به آن که بومی استان مربوطه باشند، پیش بینی شده است. . حدود 10 درصد ظرفیت رشته های نوبت دوم یا شبانه به این افراد اختصاص پیدا می کند.

نکاتی که در این زمینه قابل توجه می باشند به شرح زیر است.

  • استفاده از سهمیه کارمندی ، مشروط بر داشتن سن 35 سال تمام به هنگام ثبت نام می باشد.
  • درصورت قبولی در کنکور سراسری با استفاده از سهمیه کارمندی ، امتیازات خاصی مانند پرداخت کمک هزینه ، پرداخت شهریه و ماموریت در حین تحصیل ، شامل حال داوطلبان نمی باشد.

سهمیه های که در بالا به آنها اشاره شد همگی می توانند به اینکه خودمان انتخاب رشته کنیم کمک کننده باشند

 

برای آگاهی بیشتر در نحوه اعمال سهمیه ها و راهنمایی در زمینه ی انتخاب رشته کارشناسان ما در مجموعه صدای مشاوران  می توانند به شما کمک کرده تا به  این سوال که چگونه خودمان انتخاب رشته کنیم،بهترین پاسخ را ارائه دهند 

چگونه دانشگاه خود را انتخاب کنیم

وقتی ما در آزمون سراسری شرکت می کنیم و در زمان شرکت یک سری گزینه در برگه ثبت نام پر کرده ایم و شامل این می باشد که آیا قصد شرکت در دانشگاه های آزاد ، غیر انتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان را دارید یا خیر.

وقتی با این گزینه روبه رو می شویم باید به این نکته توجه کنیم که ب غیر از دانشگاه سراسری که تحصیل در آن رایگان می باشد، تمام دانشگاه های دیگر برای ثبت نام هزینه دریافت میکنند و مسولییتی در مقابل خوابگاه و… ندارند. در زمان انتخاب رشته باید به این نکته توجه داشته باشیم و هزینه های تحصیلی در دانشگاه انتخابی را براورد کنیم و با توجه به آنها تصمیم گیری نماییم.

 

 جدول میانگین شهریه های پردیس خود گردان در نیم سال تحصیلی

 

گروه آزمایشی شهریه ثابت شهریه متغیردروس عملی شهریه متغیر دروس نظری شهریه متغیر دروس پایه
علوم انسانی 3/400/000-2/250/000 280/000 190/000 190/000
فنی مهندسی و کشاورزی 4/800/000-3/250/000 650/000-270/000 385/000-180/000 385/000-180/000

مینگین شهریه های رشته های علوم پزشکی در پردیس خود گردان 

نام رشته شهریه خودگردان یک نیم سال تحصیلی
پزشکی 16-22 میلیون
دندان پزشکی 17-22 میلیون
داروسازی 16-21 میلیون
پرستاری 7-8 میلیون
مامایی، هوشبری، اتاق عمل، فیزیوتراپی، بینایی سنجی و… 7-8 میلیون

 

هر ساله 10-15 درصد افزایش شهریه در واحد های پردیس وجود دارد.

معرفی رشته های شناور

رشته های هنر و زبان رشته های شناور می باشند. وقتی که ما در رشته های ریاضی یا تجربی یا انسانی تحصیل می کنیم و در این گروه ها آزمون می دهیم، امکان شرکت در آزمون گروه های امتحانی شناور را نیز داریم. ولی شرکت در گروه آموزشی شناور حق انتخاب بیشتری به ما نمی دهد و فقط 150 انتخاب برای ما وجود درارد. هرچند در 2 گروه امتحانی،  آزمون داده باشیم.

چگونه برای کنکور انتخاب رشته کنیم

رشته های متمرکز

رشته های متمرکز یا به عبارتی رشته محل های متمرکز،بدین معنا می باشد که پس از انتخاب رشته در این رشه ها، قبولی به صورت یک مرحله ای بوده و برای قبولی در این رشته ها کافی ست حد نصاب نمره قبولی درآن رشته را کسب کنید.

این رشته ها ممکن است در برخی دانشگاه ها به صورت نیمه متمرکز و  دو مرحله ای نیز وجود داشته باشد و دانشگاه های خاص این رشته ها را با شرایط خاص  ارائه می دهند.

رشته های نیمه متمرکز

رشته های نیمه متمرکز به آن دسته از رشته هایی می گویند که پذیرش آن ها به صورت دو مرحله ای ست و علاوه بر آزمون،  مصاحبه  نیز انجام میدهند. این دسته از دانشگاه ها تمام امکانات رفاهی آموزشی را به صورت رایگان در اختیار فرد قرار می دهند ولی در ازای آن تعهد به خدمت برای آن ارگان را دریافت می کنند. در واقع می توان گفت یک سری از ارگان های خاص دانشگاه هایی را برای تربیت نیروی آماده خدمت ارائه می کنند و از همان ابتدای تحصیل آنهارا به استخدام خود در می آورند. وقتی ما شروع به انتخاب رشته برای خودمان می کنیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که چه رشته هایی را انتخاب می کنیم متمرکز یا نیمه متمرکز، و اگر نیمه متمرکز انتخاب می کنیم آیا شرایط این گونه پذیرش را قبول می کنیم یا خیر! نمونه ی دانشگاه هایی که به این شیوه پذیرش دارند: دانشگاه علوم انتظامی امین، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه اطلاعات، دانشگاه علوم قضایی، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه صداوسیما دانشگاه غیرانتفاعی سوره و …

با دانلود دفترچه انتخاب رشته می توانید اطلاعات بیشتری دراین  زمینه به دست آورید و یاد بگیرید 

چیدمان رشته ها در انتخاب رشته برای خودمان

 وقتی به این سوال فکر می کنیم که چگونه خودمان انتخاب رشته کنیم  باید توجه کنیم که ما برای انتخاب رشته 150 اولویت یا انتخاب داریم که باید با توجه به موارد گوناگون این انتخاب ها را مرتب کرده تا شانس قبولی ما در کنکور بالا رود.

عواملی مثل علاقه و گزینش بر اساس انتخاب های رویایی یا ایده آل بهترین روش برای انتخاب رشته توسط خودمان می باشد

وقتی به یک رشته خاص علاقه نشان می دهید و یا آینده شغلی رشته مورد نظر را بررسی می کنید می توانید تصمیم درستی برای نحوه چیدمان بگیرید.

اولویت بندی در انتخاب رشته کنکور

  • 30 درصد از اولویت های اول هر انتخاب رشته و هر فرم باید به رشته های ایده آل و  انتخاب های خوش بینانه تعلق بگیرد یعنی ما در این رشته ها با فرض بهترین حالت ممکن، قبول خواهیم شد.
  • 40 درصد مابقی انتخاب ها به انتخاب های منطقی یا واقع گرایانه تعلق می گیرد یعنی ما انتخاب هایی را باید انجام دهیم که درصد قبولی در آن ها به صورت منطقی وجود دارد و احتمال قبولی در این رشته ها بسیار زیاد می باشد.
  • 30 درصد انتهای فرم به انتخاب های حتمی تعلیق می گیرد یعنی ما رشته هایی را انتخاب می کنیم که درصد قبولی درآن ها بسیار زیاد تر از دو گروه قبلی می باشد.

هرچند این درصد ها نسبی می باشد و با توجه به رتبه ی هر فرد متفاوت است برای مثال کسی که رتبه ی 2000 را درکنکور آورده باید رشته های انتخابی خود را بیشتر بر اساس انتخاب های خوش بینانه و ایده آل تنظیم کند زیرا شانس قبولی در رشته های برتر را بر اساس رتبه ی خود بیشتر دارد.

نمونه فرم پیش نویس انتخاب رشته  

فرم پیش نویس انتخاب رشته کنکور جهت انتخاب رشته دستی و پیش از ورود و ثبت کد رشته های انتخابی در سایت ، مورد استفاده قرار می گیرد. فرم پیش نویس در انتهای دفترچه شماره 2  یا دفترچه انتخاب رشته کنکور  وجود دارد.

چگونه خودمان انتخاب رشته کنیم

 

با آرزوی موفقیت برای تمام داوطلبان کنکور، مشاوران ما در مجموعه صدای مشاوران آماده ارائه بهترین مشورت های تحصیلی در رابطه با انتخاب رشته و دیگر زمینه ها می باشند.

شما با مشاوره گرفتن و تماس با این مجموعه  فرصت طلایی انتخاب رشته موفق را از دست ندهید.

جهت مشاوره در زمینه چگونه خودمان انتخاب رشته کنیم

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
2 دیدگاه برای “چگونه خودمان انتخاب رشته کنیم”
  1. سلام
    ممنون از پست مفیدتون
    من فکر میکنم که برای کسی که میخواد انتخاب رشته کنه این پست هم مفید باشه و خوندنش خالی از لطف نباشه
    https://angizan.ir/how-to-choose-a-discipline

ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

جهت خریداری بسته تماس کلیک کنید