انتقادات به سیستم آموزشی کشور

انتقادات به سیستم آموزشی کشور

جهت مشاوره در زمینه انتقادات به سیستم آموزشی کشور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله قصد داریم برخی از مشکلات و نقص های سیستم آموزشی کشور را مطرح نموده و نحوه انتقاد به آموزش و پرورش را با هم بررسی کنیم. انتقادات به سیستم آموزشی کشور و رسیدگی به این انتقادات مساله حساس و مهمی است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد زیرا تا زمانی که سیستم آموزشی کشور اصلاح نگردد، وضعیت سواد و فرهنگ جامعه بهتر نخواهد شد. پس چه بهتر که اصلاحات را از ریشه ایجاد کرده و با تغییرات موثر در نظام آموزشی ایران، آینده ای بهتر برای فرزندانمان رقم بزنیم.

انتقادات به چند نقص اساسی سیستم آموزشی کشور

در این بخش می خواهیم به چند نقص اساسی سیستم آموزشی کشور بپردازیم که باعث تضعیف این سیستم و در نتیجه موجب بی سوادتر شدن دانش آموزان نسبت به دانش آموزان در دیگر نقاط جهان می گردد. مدارس و مهم تر از همه پایه ابتدایی و راهنمایی، نقش بسیار زیادی در تعلیم و تربیت دانش آموزان و انسان های برجسته کشور دارند پس باید به موارد آموزشی و نحوه آموزش در این پایه ها بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت داد. این دانش آموزی که امروز در کلاس اول درس می خواند، می تواند چند سال دیگر رهبر یک گروه باشد و اگر به جز درس های مدرسه، مفهوم انسانیت و آزادگی و خدا پرستی را درک نکرده باشد، پس وای به حال جامعه ای که رهبری چون او خواهد داشت! در ادامه نقص های اساسی سیستم آموزشی کشور را با یک دیگر بررسی می نماییم.

حفظ کردن به جای مفهوم گرایی

اولین نقص سیستم آموزشی کشور این است که در مدارس ما به جای این که فهمیدن دروس مورد توجه باشد، به حافظه سپردن و حفظ کردن آن ها اهمیت دارد. در ایران طبق دروسی که در مدارس یاد داده می شود و نحوه تدریس معلمان، دانش آموزان صرفا مجبور به حفظ دروس برای کسب نمره بهتر هستند.

حفظ کردن به جای مفهوم گرایی

در بسیاری از موارد دانش آموز درس را متوجه نمی شود اما برای کسب نمره بیست سعی در حفظ کردن مطالب می کند که این نقص اساسی سیستم آموزشی کشور می باشد. به مفهوم دروس در مدارس ایران اهمیت بسیاری داده نمی شود و امتحان ها نیز به همین شکل به صورت مفهومی برگزار نمی شود. سوالات امتحانات مدارس بر پایه حفظ کردن درس ها است.

نقص درس زندگی در سیستم آموزشی کشور

یکی دیگر از انتقاداتی که به نقص سیستم آموزش کشور وارد است، این است که در مدارس ما صرفا درس ریاضی و فیزیک و شیمی تدریس می شود و اهمیتی به درس زندگی داده نمی شود. دانش آموزان ما پس از 11 – 12 سال درس خواندن و کسب مدرک دیپلم همچنان توانایی صحبت با یک فرد دیگر به صورت درست را ندارند. همچنان نمی توانند راجع به مفهوم زندگی صحبت کنند. بسیاری از بچه ها هنوز مفهوم انسانیت را درک نکرده اند اما معادلات دیفرانسیل را بیست می شوند!

این باعث می شود که تحصیل کرده ها ما انسان های مبادی آدابی نباشند زیرا در مدرسه درس انسانیت و اجتماعی بودن یاد نگرفته اند که نقص اساسی سیستم آموزشی کشور ماست.

عدم توجه به دروس عملی در سیستم آموزشی کشور

بیشتر دروس در مدارس ایران به صورت تئوری تدریس می شوند و به بخش های عملی اهمیتی داده نمی شود. این مساله نه تنها در مدرسه بلکه در دانشگاه های ما نیز نقش اساسی در بی سوادی دانش آموزان دارد. به عنوان مثال بچه ها یاد می گیرند که پس از ترکیب دو محلول شیمیایی چه اتفاقی می افتاد، آن را حفظ کرده و در امتحان نمره خوبی می گیرند اما در واقعیت و در بخش عملی قادر به انجام این ترکیب نیستند و حتی اگر دو محلولی که ترکیبشان را آموته اند را یاد بگیرند، حتی نمی توانند آن ها را از یکدیگر تشخیص دهند!

عدم توجه به دروس عملی در سیستم آموزشی کشور

پس با توجه به اهمیت این موضوع، مدارس و دانشگاه ها باید برای رفع این نقص در سیستم آموزشی کشور اهمیت بیشتری به دروس عملی و کارگاه ها و آزمایشگاه ها بدهند و دروس عملی را به شکل بهتر و موثرتری به دانش آموز ها یاد بدهند.

ندادن حق انتخاب به دانش آموز

یکی دیگر از انتقادات به سیستم آموزشی کشور که نقص بسیااار اساسی سیستم آموزشی کشور محسوب می گردد این است که بچه ها از همان ابتدا در مدرسه دروس قرآنی و اسلامی را می آموزند اما از کسی پرسیده نمی شود که آیا می خواهند اسلام را به عنوان دین خود انتخاب نمایند؟ همین امر سبب می شود که پس از سال ها وقتی دانش آموز وارد جامعه شد و تناقض های بساری بین چیزی که آموخته و رفتار مسلمانان جامعه دید، از نظر خود برگشته و به عبارتی از دین زده شود.

برای حل این مشکل باید حداقل تا زمانی که کودکان به درک عمیقی از مفهوم دین برسند، نامی از دین انتخابی آن ها برده نشود و تمامی ادیان منتخب را برای آن ها صرفا تشریح کرد. در این شرایط کودک زمانی که به درک بالایی از مفهوم انسانیت، دین و یکتاپرستی برسد، دین خود را انتخاب نموده و چون دین محصول انتخاب خود او بوده، به این آسانی از آن بر نخواهد گشت.

غول کنکور بر سر راه دانش آموزان!

نقص بسیار مهم سیستم آموزشی کشور که اکثرا نادیده گرفته می شود این است که همیشه به دانش آموزان از کلاس اول ابتدایی گفته می شود که پس از 11 – 12 سال درس خواندن باید آزمونی بدهند که نتیجه آن، آینده آن ها را مشخص می کند. دانش آموز تمام این سال ها را با ترس این آزمون که کنکور نام دارد می گذراند، به خاطر آن درس می خواند، حفظ می کند، کلاس های کمک آموزشی می رود، هزینه بسیار زیادی می کند تا فقط و فقط در یک امتحان! پذیرفته شود.

چه بر سر دانش آموزی می آید که پس از این همه سال که این تفکر را داشته، نتواند در کنکور رتبه قبولی بیاورد؟ آیا واقعا این آزمون این قدر که می گویند اهمیت دارد؟ باید در مدارس این امر توضیح داده شود که کنکور آغاز راه نیست. نباید تمام این سال ها بچه ها را تنها برای یک آزمون ورودی به دانشگاه آماده کرد و آن ها را از کنکور ترساند!

اگر این قضیه کنار رود، دانش آموز می فهمد که حتی در صورت ندادن کنکور نیز می تواند درس خوانده یا شغل خوبی دست و پا کند! بساری از انسان های موفق حتی تحصیلات مدرسه خود را کامل نکرده اند. این چیز ها باید در مدارس یاد داده شود تا دانش آموزان امید به یک آینده روشن داشته باشند نه ترس از غول کنکور و آینده ای تباه!

انتقاد به نقص های سیستم آموزشی کشور نه معلمان

انتقاد اصلی ما به نقص سیستم آموزشی کشور است نه معلم های زحمت کش در این حوزه. به گزارش بهار نیوز، یکی از مسئولان آموزش و پرورش با بیان این که سیستم آموزشی کشور باید برای ارتقای تعلیم و تربیت در مدارس کشور بازنگری شود اظهار کرد:

“در این بازنگری مسائل زیادی مانند جایگاه معلم، باید مشخص شوند. معلمان و دانش‌آموزان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش غیرقابل انکاری داشتند لذا امروز اگر انتقادی در امور آموزش و پرورش وجود دارد، انتقاد به معلم نیست، بلکه باید تغییر در سیستم آموزشی کشور انجام شود.”

انتقاد به نقص های سیستم آموزشی کشور نه معلمان

او در ادامه گفت:

“به اندازه‌ای که قدرت مانور وجود دارد کارکنان آموزش و پرورش برای اجرای طرح‌های کیفی برای موفقیت روزافزون معلمان و دانش‌آموزان در تلاش باشند در نتیجه نقد به این موضوع وجود دارد که چرا ریاست دانشگاه می‌تواند تدریس داشته باشد اما مدیران آموزش و پرورش نمی‌توانند در مدارس تدریس داشته باشند که در این بخش سیستم در کلان ایراد دارد.”

وی با بیان اینکه برگزاری کنکور به شکل کنونی یک نقص در سیستم آموزشی کشور می اشد، بیان کرد:

“باید رویه‌ها در این بخش اصلاح و معلمان علاوه بر رویکردهای درسی، در ایجاد تغییر و تحول مثبت در روحیه دانش آموزان نیز تأثیر گذار باشند. سواد حرکتی در مدارس مورد توجه قرار گیرد، چرا که این امر در بلندمدت به افزایش نشاط و سلامت اجتماعی منجر خواهد شد.”

سوالات متداول

  1. نقص های اساسی سیستم آموزشی کشور چیست؟
    در این مقاله مهم ترین نقص های سیستم آموزشی کشور توضیح داده شده است.

جمع بندی

در این مقاله در ارتباط با انتقادات به سیستم آموزشی کشور و نقص های اساسی این سیستم صحبت نمودیم. باشد که این ارادات در آینده ای نه چندان دور رفع شده و شاهد یک سیستم آموزشی قوی برای کودکان و نسل های بعدی خود باشیم. در صورتی که در رابطه با نقص های سیستم آموزشی کشور سوالی دارید، می توانید با شماره های درج شده در ابتدا و انتهای صفحه حاصل نموده و سوالات خود را با مشاورین مجموعه صدای مشاوران مطرح نمایید.

جهت مشاوره در زمینه انتقادات به سیستم آموزشی کشور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
یک پاسخ برای “انتقادات به سیستم آموزشی کشور”
  1. بسیار عالی و کارآمد بود

ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

جهت خریداری بسته تماس کلیک کنید