معرفی رشته مهندسی خودرو 97

معرفی رشته مهندسی خودرو

جهت مشاوره در زمینه معرفی رشته مهندسی خودرو 97

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله به معرفی رشته مهندسی خودرو می پردازیم ، رشته مهندسی خودرو و گرایش های رشته مهندسی خودرو و مقاطع تحصیلی رشته مهندسی خودرو شرح گردیده است. برای اطلاع از لیست دانشگاه های دارای رشته مهندسی خودرو  ، کارنامه آخرین رتبه و درصد قبولی رشته مهندسی خودرو دولتی 97 ، راهنمای تحصیل رایگان در رشته مهندسی خودرو در آلمان را مطالعه نمایند و روی همین لینک کلیک نمایند.روی لینک آبی کلیک نمایید.

داوطلبان و علاقمندان گرامی تحصیل در مقاطع مختلف و گرایش های رشته مهندسی خودرو ، می توانند برای اطلاع از شرایط تحصیل و منابع آزمون از طریق تلفن ثابت با شماره 9099071613 تماس حاصل فرمایند ، کارشناسان پاسخگوی عزیزان خواهند بود.

رشته مهندسی خودرو

رشته مهندسی خودرو ، با توجه به نیاز غیر قابل انکار بشر به انواع خودرو ، خودروی سواری، موتور سیکلت‌ها، اتوبوس ها و مینی‌بوس‌ها ،کامیونها و تانکرها ، تراکتورها، انواع ادوات کشاورزی در روستاها، و کامیونها، لودرها و انواع تجهیزات راهسازی متحرک و فناوری‌های برتر می‌توان به خودروهای برقی، هیبریدی،‌سلولهای سوختی و همچنین استفاده از توربینها در خودروها ، قطارها، کشتی‌ها، هواپیماها و حتی فضاپیماها را نیز شامل می گردد و از این بابت رشته ای مهم و ارزشمند در جوامع امروزی محسوب می گردد. به‌عبارت دیگر، مهندسی‌خودرو یک رشته میان‌رشته‌ای و فراگیر است. چنین رشته‌ای نتیجه پیشرفتهای بشر در اواخر قرن بیستم است. خودروهای مورد بحث از قسمتهای مختلفی تشکیل شده‌اند که شامل قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت، شاسی و چرخها، سیستم تعلیق و ترمز، سازه و بدنه، تزیینات داخلی، سیستمهای برقی، سیستمهای تهویه و دیگر سیستمهای جانبی. مهندسی خودرو، رشته‌ای است که طراحی، ساخت، بهینه‌سازی و تعمیر انواع مختلف خودرو را در برمی‌گیرد. اما از آنجا که خودرو، ابزاری است که از مجموعه‌های مختلف تشکیل شده‌است و دارای کاربردهای متفاوتی است، این رشته، ترکیبی از علوم مختلف کلاسیک و مدرن شامل علوم مختلف مهندسی مانند مکانیک، الکترونیک، مواد و حتی علوم مدیریتی است و از اینرو رشته‌ای کاربردی و کاملا جذاب می باشد.

گرایش های رشته مهندسی خودرو

گرایش های رشته مهندیس خودرو در رشته مهندسی خودرو در دانشکد های مهندسی خودرو دارای سه گرایش مختلف قوای محرکه، سیستم تعلیق و سازه و بدنه خودرو می‌باشد که به معرفی هریک از این رشته‌ها به صورت جداگانه پرداخته شده است:

  1. سیستم محرکه خودرو
  2. سازه بدنه خودرو
  3. طراحی سیستم‌های تعلیق، ترمز و فرمان

 گرایش قوای محرکه رشته مهندسی خودرو

گرایش قوای محرکه رشته مهندسی خودرو امروزه از لحاظ نحوه تامین انرژی و طراحی بهینه نظر طراحان زیادی را به خود جلب نموده است. در گرایش قوای محرکه مهندسین در جهت طراحی بهینه موتور برای کاهش مصرف سوخت و بهبود پارامترهای عملکردی موتور نظیر توان و گشتاور تلاش می کنند. همچنین سیستمهای جانبی همچون سیستم های خنک‌کاری موتور و سیستم‌های تهویه مطبوع خودرو از جمله مواردی است که در فضای رقابتی طراحی باعث چشمگیر شدن ویژگی های یک سیستم طراحی شده می گردد. مهندسین خودرو در این گرایش نیاز به تسلط بر مکانیک جریان سیالات و انتقال حرارت ناشی از آن دارند. از نرم افزارهای تحقیقاتی در این زمینه می‌توان به GT Power ، Kiva و AVL FIRE اشاره نمود. در شکل زیر شبیه سازی ورود سوخت و احتراق در پیستون با استفاده از AVL FIRE انجام گردیده است. قوای محرکه خودروها، غالبا موتورهای درون‌سوز از نوع اشتعال جرقه‌ای و یا اشتعال فشاری می باشند. موتورها دارای انواع مختلفی است که می‌توان از دیدگاه های متفاوتی آنها را دسته‌بندی نمود:

موتورهای دوزمانه و چهار زمانه، موتورهای کاربراتوری و انژکتوری، پاشش مستقیم یا درون سیلندر و یا غیرمستقیم یا درون منیفولد، بنزینی، گازوییلی، گاز‌سوز، دوگانه‌سوز، الکلی، تنفس طبیعی، سوپرشارژ یا پرخورانی و توربوشارژ، از انواع موتورها هستند که برمبنای احتراق داخلی عمل می‌نماید. البته مبحث انواع سوخت های جایگزین، همچون سوخت های زیستی، هیدروژن و دیگر مواد پاک و همچنین انرژی‌های الکتریکی در قالب خودروهای برقی یا هیبریدی و یا انرژی خورشیدی از دیگر موضوعات در مبحث قوای محرکه می باشد.

گرایش سازه و بدنه رشته مهندسی خودرو

گرایش سازه و بدنه رشته مهندسی خودرو بدنه عامل موفقیت خودروسازها در قرن بیست‌ویکم خواهد بود و با کمک مواد پیشرفته مهندسی طرح هایی را در بدنه خودرو ارائه نمایند. برای طراحی و ساخت چنین خودروهایی، نیاز به دانش کامل در زمینه مواد، مقاومت آن ها، مکانیزم ها، طراحی و محاسبات مهندسی و همچنین فرآیندهای تولید می‌باشد. ایمنی بدنه تنها با محاسبات دقیق مهندسی دست یافتنی خواهد بود. طراحی سازه خودرو بر اساس جذب انرژی بهینه در برخورد و تصادف اهمیت ویژه‌ای دارد. نرم افزارهای شبیه‌سازی نظیر Abaqus و Ansys ، LS-Dyna ، MADYMO از جمله نرم‌افزارهای مورد استفاده در این زمینه هستند. در شکل زیر آنالیز مودال بدنه یک خودرو نشان داده شده است.

گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو

در این گرایش مهندسان خودرو وظیفه دارند سیستم هایی طراحی کنند که راحتی و ایمنی بهینه را برای سرنشینان خودرو به ارمغان آورد. از نرم افزارهای مرسوم در طراحی سیستم‌های تعلیق می‌توان به Hyperworks ، Adams suite و نرم افزارهای شبیه سازی پروفیل جاده اشاره نمود. کاهش ضربات ناشی از ناهمواریهای سطح جاده به خودرو یکی از مهمترین پارامترها در طراحی خودروی مناسب به شمار می‌رود. همچنین فرمان پذیری خودرو در جاده، در پیچ های تند که باید به آن توجه داشت. یکی از ملزومات خودروی ایمن، داشتن سیستم ترمز کاملا مطمئن است. این موضوعات سرفصل مباحثی هستند که به تفصیل درگرایش سیستم های تعلیق، ترمز و فرمان مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای این منظور، دانشجویان با تکنولوژیهای مختلف روز دنیا در زمینه تعلیق، ترمز و فرمان آشنا شده سپس مبانی طراحی آن را آموزش دیده، ضمن شناخت دقیق‌تر سیستمهای تعلیق و فرمان، با روشهای شبیه‌سازی و حل عددی معادلات دینامیکی خودرو آشنا می‌شوند. در شکل زیر دو نوع سیستم تعلیق مستقل متداول خودرو نشان داده شده‌است.

مقاطع تحصیلی رشته مهندسی خوردو

مقاطع تحصیلی رشته مهندسی خودرو ، در دوره هنرستان ، لیست دروس مهندسی خودرو برای دوره کاردانی، دوره کارشناسی ، دوره کارشناسی ارشد و گرایشات مهندسی خودرو و لیست دروس دکتری مهندسی خودرو می باشد.

دانش‌آموختگان هنرستانهای فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌توانند پس از شرکت در کنکور کاردانی پیوسته، در صورت قبولی در مقطع کاردانی پیوسته مشغول تحصیل شوند. این افراد پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در کنکور کاردانی به کارشناسی (کارشناسی ناپیوسته) شرکت نموده و به تحصیل ادامه دهند. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، محدودیتی برای فارغ‌التحصیلان سایر گرایش‌های مهندسی مکانیک وجود ندارد و حتی دارندگان مدرک کارشناسی سایر رشته‌ها به جزء مهندسی مکانیک نیز می‌توانند در صورت کسب حد نصاب و قبولی در این مقطع ادامه تحصیل دهند. دانشجویان مقطع دکتری نیز صرفاً از میان دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک گزینش می‌شوند.

در حال حاضر این رشته تحت دو عنوان به شرح زیر است:

  1. مهندسی تکنولوژی مکانیک گرایش خودرو برای دانشجویان دیپلم هنرستان
  2. مهندسی خودرو برای دانشجویان دیپلم ریاضی

جهت مشاوره در زمینه معرفی رشته مهندسی خودرو 97

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

جهت خریداری بسته تماس کلیک کنید