تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری 98

جهت مشاوره در زمینه تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری 98

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

گزینش بومی در رشته های تحصیلی مختلف بصورت استانی، ناحیه ای، قطبی و یا گزینش کشوری (بدون بومی گزینی) می باشد. مشکلات متعددی همچون اقامتی و معیشتی نظیر تامین خوابگاه برای دانشجویان، مشکلات رفت و آمدی و افت تحصیلی ناشی از دوری از خانواده، سبب شد تا سازمان سنجش برای برخی از رشته محل ها به گزینش بومی روی آورد.

رشته هایی که در اکثر دانشگاه های ایران موجود هستند و از نظر کاربردی به متخصصین بومی نیاز دارند، گزینش در آنها بصورت بومی استانی می باشد. انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان از نوع بومی گزینی استانی خواهد بود.

هر کد رشته محل در کنکور سراسری 98 دارای یک ظرفیت مشخص میباشد یعنی برای هر کد رشته محل, ظرفیتی برای سهمیه های مختلف در نظر گرفته می شود و داوطلبان واجد شرایط در آن رشته ها پذیرفته می شوند. که توزیع ظرفیت در آزمون سراسری, بجز رشته هایی که به صورت خاص از داوطلبان برخی از استان ها و یا شهرستان ها پذیرش می نمایند, مابقی ظرفیت رشته محل ها تحت تاثیر سهمیه ها و بومی گزینی می باشد.

تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری 98

نحوه و تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری 98

نمره کسب شده توسط داوطلب در هر یک از زیر گروه ها ( برای رشته محل هایی که پذیرش از طریق آزمون دارند ) و یا معدل کتبی ( برای رشته هایی که پذیرش در آنها صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است ) استان بومی و سهمیه داوطلب سه عامل تعیین کننده در گزینش هر داوطلب در انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد.

گزینش در دوره های روزانه به دلیل ویژگی های آموزشی و امکانات بهتر نسبت به سایر دوره های آموزشی، به صورت ناحیه ای، استانی، قطبی یا کشوری است . گزینش بومی استانی در پذیرش دوره های شبانه و نیمه حضوری و گزینش بومی ناحیه ای در دوره های غیر دولتی و غیر انتفاعی انجام میگیرد. گزینش به صورت کشوری در دوره های مجازی و پردیس خود گردان می باشد و بومی گزینی صورت نمیگیرد.

در دوره های پیام نور برای 70% ظرفیت رشته ها در واحد های هر شهرستان از داوطلبان بومی و 30% ظرفیت پذیرش به داوطلبان شهرستان های تحت پوشش آن مرکز آموزشی تعلق میگیرد. یکی از دلایل مهم این است که بومی گزینی تاثیر بسزایی در کاهش مشکلات اقتصادی و زندگی دانشجویان در شهری دیگر و کاهش مهاجرت های شهری خواهد داشت.

عوامل تعیین کننده در گزینش بومی هر داوطلب در انتخاب رشته کنکور

نمره کسب شده توسط داوطلب در هر یک از زیر گروه ها (برای رشته محل هایی که پذیرش از طریق آزمون دارند) و یا معدل کتبی (برای رشته هایی که پذیرش در آنها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی است)، استان بومی و سهمیه داوطلب.

آنچه واضح است بومی گزینی تاثیر بسزایی در کاهش مشکلات اقتصادی و زندگی دانشجویان در شهری دیگر و کاهش مهاجرت های شهری خواهد داشت و داوطلبانی که با آگاهی از شرایط شرکت در کنکور سراسری و میزان و نحوه تاثیر سهمیه ها و بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری شرکت می نمایند، انتخاب مناسب تری خواهند داشت.

مهمترین اهداف بومی­ گزینی کنکور سراسری98

هدف ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا مطرح و از سال ۶۹ تاکنون به شکل های مختلف اجرا شده است. با این نوع گزینش بومی در برخی از رشته­ ها و دانشگاه­ها امتیازات خاصی برای داوطلبان بومی آن رشته و دانشگاه در نظر گرفته می­ شود و شامل موارد زیر است:

  • کاهش مشکلات اقامتی و معیشتی دانشجویان و دانشگاه (نظیر مشکل کمبود خوابگاه، افت تحصیلی ناشی از دوری خانواده و مشکلات اقتصادی)کاهش مهاجرت­ های درون کشوری
  • امکان قبولی بیشتر داوطلبان هر ناحیه با توجه به امتیازات در نظر گرفته شده در رشته‌های واقع در استان بومی
  • اگر رشته ای در دانشگاه های یک ناحیه از چند ناحیه همجوار وجود داشته باشد ، پذیرش در آن رشته بصورت بومی قطبی خواهد بود . ( چند ناحیه مجاور هم تشکیل یک قطب بومی میدهند.)
  • گزینش بصورت کشوری برای رشته هایی میباشد که آن رشته در استانهایی که به عنوان یک قطب تلقی میشوند نیز موجود نمیباشد و تنها در برخی از دانشگاه ها موسسات آموزش عالی ارائه می شود.
جدول دسته بندی نواحی بومی کشور
نواحی بومی استان های تابعه
ناحیه یک البرز ، تهران ، زنجان ، سمنان ، قزوین ، قم و مرکزی
ناحیه دو آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل
ناحیه سه  اصفهان ، چهارمحال بختیاری و یزد
ناحیه چهار سیستان و بلوچستان و کرمان
ناحیه پنج بوشهر ، فارس ، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان
ناحیه شش کردستان ، کرمانشاه و همدان
ناحیه هفت ایلام ، خوزستان و لرستان
ناحیه هشت خراسان رضوی ، خراسان جنوبی ، خراسان شمالی
ناحیه نه گلستان ، گیلان و مازندران

 

جدول دسته بندی قطب های بومی کشور 
قطب های بومی استان های تابعه
قطب یک البرز ، تهران ، زنجان ، سمنان ، قزوین ، قم ، مرکزی ، گلستان ، گیلان و مازندران
قطب دو خراسان رضوی ، خراسان جنوبی ، خراسان شمالی ، سیستان و بلوچستان و کرمان
قطب سه آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل ، کردستان ، کرمانشاه و همدان
قطب چهار اصفهان ، چهارمحال بختیاری ، یزد ، ایلام ، خوزستان و لرستان
قطب پنج بوشهر ، فارس ، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان

گزینش در رشته بومی (استانی، ناحیه ای، قطبی)

در رشته محل هایی که گزینش در آنها بصورت بومی میباشد، پس از کسر نمودن سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران و جانبازان، ۲۰ % از ظرفیت باقی مانده به داوطلبان آزاد (غیر بومی) و مابقی به نسبت تعداد شرکت کنندگان هر یک از سهمیه های مناطق و خانواده شهدا در بوم مربوطه به تعداد کل شرکت کنندگان آن بوم از گروه آزمایشی اختصاص خواهد یافت.

داوطلبان گرامی می توانند جهت کسب اطلاعات در رابطه با گزینش بومی کنکور سراسری98 با کارشناسان صدای مشاوران تماس حاصل فرمایند.

 

جهت مشاوره در زمینه تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری 98

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

جهت خریداری بسته تماس کلیک کنید